Berlingske Business
15:07De amerikanske markeder holder lukket i dag

Udsigt til succes

Fem år som chef for Maersk Logistics i Hong Kong kommer i dag Annemette Jepsens kunder til gode. Maersk Logistics Danmarks adm. direktør lærte dér om viljen til succes, om energien i samfundet og om kunsten at kunne glæde sig - noget hun har taget til sig og givet videre til medarbejdere og kunder.

Dengang kikkede hun ud på det kinesiske hav - det er byttet ud med en forrygende udsigt over Århus Bugten - men det er fortsat de fjerne horisonter, der er i kikkerten.

Det er fem år siden Annemette Jepsen kom hjem, og i dag boomer hendes gamle område sammen med mainland Kina som aldrig før, og mange virksomheder i Verden har valgt at flytte produktioner derud - eller dér, hvor den er mest lønsom.

Men ofte kan det være svært at holde kontakten til den lokale producent ved lige uden at have en lokal mand til at holde øje med arbejdet.

- Hos Maersk Logistics forsøger vi altid at "flytte" med kunden til nye egne af verden for at yde optimal støtte til produktions- og logistikstyringen, siger Annemette Jepsen, der kom til Maersk som shippingelev for 20 år siden.

Tre job

ogistics bor på Østhavnen i Aarhus sammen med Thor Jørgensen A/S, der er agent for Maersk Sealand. Annemette Jepsen er også chef for Thor Jørgensen samt transportfirmaet Dania Trucking - men har dog ingen tanker om selv at sætte sig bag et lastbilsrat. Hun sidder "bag rattet" for noget der er større - Maersk Logistics med 65 medarbejdere placeret i Århus, Billund, Odense og København.

Maersk Logistics har mere end 4.500 medarbejdere i 200 afdelinger i 70 lande og kan derfor altid supporte kunden på stedet. Man har 30 års erfaring i Supply Chain management - og det erfaringen herfra, sammen med en research med 60 kunder, der har skabt Maersk Logistics nye strategiske Supply Chain våben, Spective, som integrerer informationer fra alle involverede i kæden.

Større overblik

Det er med til at skabe større overblik - og det integrerer logistik med økonomi, marketing og ledelse. For danske kunder er Spective er videreførelse af "M*Power" og "M*Power Shipper", hvor man kunne følge forsendelsen fra producenten i Østen til ankomst i Danmark - Spective har gjort disse fordele større.

- Vi har altid været kundens forlængede arm på produktionsstedet - og i mange tilfælde går vi ind som en slags partner, hvor vi sikrer, at vores kunders forsendelser lever op til forventningerne - og kommer af sted til tiden, siger Annemette Jepsen.

Kvalitet er altid kodeordet i A.P Møller - Maersk A/S - og det gælder også hos Maersk Logistics. Det har givet virksomheden sin succes - og gjort den til den største i Verden af sin art.

Man har altid kunnet stille sit ur efter skibene i koncernen - præcision gælder alle dele af koncernen. Danmark er et lille marked, men den service, der ydes en dansk kunde, svarer til den service, alle kunder får.

Forretningsaftale

- Vi er som nævnt kundens forlængede arm ude i Verden. Men inden vi kommer så langt, har vi med vores kunde opbygget en forretningsaftale, som er skræddersyet til kundens behov. Med den øgede fokus på f.eks. Kina er der blevet rift om de lokale producenter, så det sker, at kunderne beder Maersk Logistics om at hjælpe med at finde en leverandør, som svarer til de egenskaber, der er behov for.

- Det vigtigste er forarbejdet. Vi anvender mange kræfter i opstartfasen på et projekt med vores kunde - og vi er i reglen sammen ude for at tale med producenten, siger Annemette Jepsen.

Selv om Maersk Logistics er en del af A. P. Møller - Mærsk A/S er det ikke altid, man benytter Maersk Sealand til transporten. Selv om man selvfølgelig forsøger at udnytte familieskabet, bruges et stort antal andre rederier.

- Det er sjældent, at vores kunder f.eks. i Danmark kun køber ét sted og kun til ét marked. Ofte er der tale om seks-syv lande, hvorfra varerne måske skal sendes til tre markeder. Her drejer det sig om informationsstyring.

Med Spective er der gennemsigtighed ¿ f.eks kan systemet automatisk sende en e-mail til kunden, hvis der er uregelmæssigheder i en leverance.

- Ved en forsinkelse i en produktion kan vores lokale folk så reagere

- og måske få en forsendelse omdirigeret til et fly.

Annemette Jepsen peger på forholdene i USA, hvor de amerikanske myndigheder skal kende alle detaljer på en forsendelse ¿minimum 24 timer før containeren lastes ombord på skibet, der ankommer Amerikansk havn. Uanset om der er tale om forsendelse fra Danmark eller Kina.

- Vi vil nok komme til at se mere fokus på sikkerhed i fremtiden - i stil med kravene i USA, og som allerede er set i forbindelse med terrorsikring af havne herhjemme. Vi er i Maersk Logistics forpligtede til at holde vores kunder underrettede, når det gælder sikkerhedsbestemmelser - og her har f.eks. Maersk Sealand tæt samarbejde med de amerikanske myndigheder, siger Annemette Jepsen.

--

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen