Berlingske Business

Udhængt underdirektør i DSB bliver på jobbet trods skandale

DSB
ARKIVFOTO. Foto:

Trods krav om politisag fastholder DSBs topchef Jesper Lok og transportminister Henrik Dam Kristensen (S), at det er tilstrækkeligt at lade DSBs husadvokat undersøge PR-bureauet Waterfronts ansættelse af DSB-kritisk journalist.

DSBs administrerende direktør, Jesper Lok, og DSBs ejer, transportminister Henrik Dam Kristensen (S), fastholder, at det er tilstrækkeligt at lade DSBs husadvokat, Bruun & Hjejle, undersøge sagen om PR-bureauet Waterfronts ansættelse af en af DSBs værste kritikere. Jesper Lok har også besluttet at lade sin underdirektør Peder Nedergaard Nielsen, som ifølge DR via sin private mail har kommunikeret med Waterfront om ansættelsen af Lars Abild, beholde sit job som chef for DSB-direktionens sekretariat, herunder juridisk afdeling.

Både Venstre og de Konservative er utilfredse med, at DSBs egen advokat skal stå for undersøgelsen. De Konservatives formand, Lars Barfoed (K), mener, at det er en sag for politiet, når DSB angiveligt har brudt loven ved igennem PR-bureauet Waterfront at ansætte freelancejournalisten Lars Abild, så han ikke havde tid til at skrive kritiske historier om DSB:

»Lad os få alt frem i lyset med det samme. Det er helt uholdbart for en statslig virksomhed at have disse beskyldninger hængende, mens diverse undersøgelser pågår. Vi skal have afklaret hurtigst muligt, hvad der er op og ned i sagen og få placeret et ansvar, også strafferetligt«, siger Lars Barfoed til Berlingske Nyhedsbureau.

Sten Bønsing, der er ekspert i forvaltningsret og lektor på Juridisk Institut ved Aalborg Universitet, vurderer ligesom Barfoed, at DSB har handlet ulovligt: »Det er ulovligt. Det strider mod det, der hedder magtfordrejningslære, som er et retspraksisbaseret regelsæt,« siger han.

Kritik fra Venstre og de Konservative

Heller ikke Venstre er tilfreds med løsningen med DSBs husadvokat og forlanger, at Transportministeriet står for undersøgelsen fremfor DSB selv. Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) kalder DSBs metoder for »langt ude på overdrevet« og mener, at transportminister Henrik Dam Kristensen (S) bør iværksætte en uvildig undersøgelse af sagen frem for den eksterne undersøgelse, som DSBs direktør selv har sat i gang. men transportministeren er tilfreds med, at det er Bruun & Hjejle, der står undersøgelsen.

Jesper Lok understreger gang på gang, at DSB kun har én interesse og det er at få en uvildig undersøgelse. Kontakten til Bruun & Hjejle om undersøgelsen af DSBs samarbejde med Waterfront står han personligt for, og underdirektør Peder Nedergaard Nielsen har ikke noget at gøre med undersøgelsen, forsikrer Jesper Lok:

En mærkværdig e-mail

»Undersøgelsen er en ting mellem direktionen, bestyrelsen og Bruun & Hjejle,« understreger DSB-chefen, som oplyser, at Peder Nedergaard Nielsen går på arbejde hos DSB, som han plejer.

»Der er ikke foretaget noget i forhold til Peder. Indtil der måtte være noget i undersøgelsen, som tilsiger noget andet, vil han fortsætte,« siger Jesper Lok.

En e-mail, som Waterfront har sendt til Peder Nedergaard Nielsens private mail-adresse, hvor Waterfronts direktør Lars Poulsen taler om at sikre, at Lars Abild afstår fra at presse DSB i medierne, får ikke Jesper Lok til at miste tilliden til sin juridiske chef.

»Jeg synes ligesom alle andre mennesker, at den mail ser mærkelig ud, men jeg vil nødig drage konkusioner, før undersøgelsen er færdig,« siger DBS-chefen.

Jesper Lok ved endnu ikke, hvor mange DSB-medarbejdere der skal undersøges, ligesom han heller ikke ved, om tidligere med-arbejdere som for eksempel DSBs forhenværende kommunikationsansvarlige, Anna Vinding, skal undersøges. Anna Vinding sagde i går til Journalisten.dk, at hun intet kendte til DSBs aftale med Waterfront.Jesper Lok vil heller ikke ind på, hvornår undersøgelsen ventes færdig.

»Vi har alle interesse i, at det går hurtigt, men der er en balance mellem grundighed og hurtighed,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen