Berlingske Business

Udfordringerne for tørlastrederier fortsætter i 2015

Pix-Norden
Blandt de danske rederier er især Norden beskæftiget inden for tørlast, som dækker over transport af råvarer som kul, jernmalm og korn. Torm, der især arbejder inden for produkttank, har også en mindre tørlastforretning.

2014 har langt fra været et jubelår for tørlastrederierne, der tager hul på det nye år på baggrund af 25 dage i træk med fald i det overordnede rateindeks.

For et år siden så det ellers ud til, at 2014 skulle blive en fortsættelse af den fremgang, der fandt sted i 2013, efter at 2012 havde været et miserabelt år for tørlastrederierne.

Men ratefesten i 2014 udeblev, selvom den mængdemæssige efterspørgsel ifølge søfartsinteresseorganisationen Bimco faktisk steg 5-6 pct.

- Der var en række faktorer, der slog negativt igennem. Varerne blev ikke transporteret så langt som tidligere, og det er negativt i forhold til at holde skibene beskæftiget, forklarer Peter Sand, chefanalytiker hos Bimco.

APEC-CHINA-PREPARATION-FLAG

Bimco venter, at efterspørgselsvæksten vil aftage til 4-5 pct. i 2015, samtidig med at udbuddet af skibe vil vokse lidt hurtigere.

- Så desværre kommer vi nok til at se lidt vanskeligere markedsbetingelser for tørlastrederierne i 2015 sammenlignet med sidste år, siger Peter Sand.

Bimco forudser, at de nuværende rateniveauer vil forsætte de kommende måneder. Fredag er det overordnede Baltic Dry-indeks opgjort til niveau 771 efter at være faldet 25 dage i træk, mens capesize-raterne ligger på 3580 dollar om dagen og panamax-raterne er på 6591 dollar pr. dag

ccc

- Man skal gøre noget aktivt fra industriens side for at få et bedre år i 2015 end 2014. Det vil sige, at man enten skal skrotte noget mere eller sikre noget mere slow steaming. Eller også skal der komme hjælp fra efterspørgselssiden, men det er man ikke selv herre over, siger Peter Sand.

Blandt de danske rederier er især Norden beskæftiget inden for tørlast, som dækker over transport af råvarer som kul, jernmalm og korn. Torm, der især arbejder inden for produkttank, har også en mindre tørlastforretning.

pix-ship

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen