Berlingske Business
17:42

Udenlandske selskaber står på spring til det danske taximarked

Oftedal
CabOnlines direktør for internationale relationer,Ole Oftedal, fotograferet i København torsdag den 15. september 2016. Foto:

Flere udenlandske taxiselskaber vil ind på det danske marked, hvis lovgivningen på området moderniseres. Folketingets transportordfører forhandler i øjeblikket om netop dette.

Ole Oftedal nikker bekræftende til McDonald’s-sammenligningen. Ja, den svenske taxiplatform CabOnline er lidt ligesom den amerikanske fastfood-kæde. I hvert fald med forretningensmodellen, der er bygget op om et franchise, der garanterer, at selvstændige lever op til en stribe krav, for at kunne pynte sig med logoet. Og han nikker på samme bekræftende måde, når han fortæller om at Danmark er det næste trin i udviklingen for Nordens største taxitjeneste:

Billede

»Vi vil gerne ind på det danske marked. Absolut,« siger Ole Oftedal, der er direktøren for internationale relationer i CabOnline, da Berlingske Business møder ham i København. Anledningen er, at politikerne i øjeblikket forhandler om en moderniseret lov for taxier, der potentielt kan åbne banen for nye spillere som CabOnline, der årligt arrangerer cirka 20 millioner ture i Sverige og Norge for samarbejdspartnere.

»Vi ejer typisk ikke taxierne, og vi har ikke chaufførerne ansat. De er forbundet til vores franchisetagere. Men vi garanterer kvaliteten hos vognmændene – både at de betaler skat, at deres biler er forsikret, og at vognene er indrettet efter loven, men også at chaufførerne opfører sig ordentligt. Ellers stopper vi med at samarbejde med dem,« fortæller Oftedal, der dog endnu ikke ved hvordan CabOnline konkret vil komme ind på det danske marked. Måske bliver det med et samarbejde som i Sverige og Norge, eller måske bliver det som en direkte konkurrent til de eksisterende kørselskontorer.

Taxa 4x35

Men det er ikke kun fra nord, der kan komme pres på det danske taximarked, hvis en ny taxilov medfører friere rammer. Også den tyske platform Talixo, der tilbyder både limousine- og taxikørsel, har øjnene på det danske marked. Det fortæller Sebastian Kleinau, CEO for Talixo, der i dag opererer i flere end 550 byer overalt på kloden – og deriblandt også København. Men dog kun med limousinekørsel for nu.

»Vi har kigget på muligheden for at blive større i Danmark. Aarhus og Aalborg er muligheder. Når vi overvejer, hvilke lande vi kan udvide i, er lovgivningen selvfølgelig én af de ting, vi undersøger,« siger Kleinau, der afslører at Talixo regner med at tilbyde limousinekørsel i flere danske byer i 2016 uanset udfaldet af transportordførernes forhandlinger. Men hvis taxi-delen af Talixo også skal blive skubbet i gang i Danmark, kræver det friere lovgivningsmæssige rammer.

Men betyder det så, at der kommer større konkurrence om kunderne? Både og, mener Ole Oftedal. For selvom friere rammer, der bl.a. skal gøre det lettere at etablere et taxiselskab i Danmark, vil indbyde til øget konkurrence, vil de flere vogne i gaderne også medføre, at der bliver flere kunder.

VOLVO-UBER/

»Ikke kun på grund af prisen måske falder som følge af konkurrencen. Men også fordi ventetiderne bliver kortere. Det bliver nemmere at køre med taxi,« siger Ole Oftedal, der dog ikke mener, at branchen skal gives fuldstændigt fri. Taxifaget har nemlig behov for rammer, den kan støtte sig op ad, mener Oftedal, der derfor gerne ser, at man fortsat har lovgivning om kamera i bilerne og kontrolapparater, der kan sikre, at chaufførerne ikke kører uden at betale skat. Men adgangen til markedet skal være nemmere, for ellers går det udover dem, der sætter sig i passagersædet, siger Ole Oftedal:

»Taxiforholdene i dag er skruet mod monopollignende forhold. Systemet er skabt for vognmændene og ikke kunderne. Det skal vi ændre på«.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen