Berlingske Business
16:35Amazon og Zalando i Danmark presser Ebay

Ud at køre med Google: Satser stort på ny kørselstjeneste

googlebil
De færreste danskere har formentligt hørt om Waze, men det kommer folk til. Waze bliver nemlig kørselstjenesten for verdens største teknologivirksomhed Google, hvor private agerer chauffører for hinanden.

Teknologimastodonten Google vil med en ny kørselstjeneste forbinde pendlere med hinanden. Projektet er bare et forvarsel om, at den teknologiske udvikling totalt vil forandre måden, vi transporterer os på.

Forestil dig, at du skal på arbejde. Normalt vil du gå ud at tænde bilen, men i stedet vil du i fremtiden under morgenkaffen få tilbudt et lift på din telefon.

Men der kommer ingen chauffør og henter dig. I stedet holder der en selvkørende bil uden for døren, og så er det ellers bare at stige om bord og så ellers nyde turen med de andre passagerer.

Syret tankespind? Egentligt ikke.

Mens slagsmålet om kørselstjenesten Uber herhjemme trækker ud med retssager og politiske tramp på stedet, holder udviklingen af nye digitale, kørselsforretninger dampen oppe.

FILES-US

Da teknologigiganten Google i 2013 måtte til lommerne for at erhverve sig det blot 90 mand store israelske firma Waze, handlede det om at købe en teknologi, der kunne forbedre Googles egen korttjeneste, Google Maps. For 5,6 milliarder kroner fik Google nemlig en platform, hvor millioner af brugere indrapporterer deres trafikproblemer og kørselsdata, der kunne gå i spænd med Googles egen ruteinformation.

De færreste danskere har formentlig hørt om Waze, men det kommer vi efter alt at dømme til.

Waze bliver nemlig kørselstjeneste for Google, hvor private agerer chauffører for hinanden. Det sker i første omgang i et såkaldt pilotprojekt i Californien, oplyser Waze på selskabets hjemmeside.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Ifølge avisen Wall Street Journal begrænser projektet sig til 25.000 pendlere, der arbejder for firmaer som Walmart og Adobe Systems langs San Franciscos bugt. Pendlerne kan ved hjælp af Waze blive kørt på arbejde af andre pendlere.

Konkret får chaufførerne, der bruger Waze, omkring 3,5 kroner pr. 1,6 kilometer, og indtil videre vil firmaet ikke tage en bid af kagen. Pengene skal nemlig kunne dække omkostningerne ved at køre. Dermed undgår Google i første omgang diskussionen om, hvorvidt det i virkeligheden bare er et kommercielt eventyr i stil med kørselstjenester som Uber og danske GoMore, der er blevet populære transportalternativer.

Aaa

Det stopper dog efter alt at dømme ikke med et pilotprojekt. Waze skriver, at planen er udvide i takt med, at antallet af brugere vokser.

Ifølge Wall Street Journal har selskabet dog ikke forpligtet sig til »fremtidige planer«.

Det er dog nærliggende for Google at sætte yderligere skub i kørselsforretningen. Firmaet har allerede kastet astronomiske summer efter udviklingen af selvkørende biler, og kørselstjenester er oplagte for verdens største teknologivirksomhed.

Allerede tilbage i 2005 lancerede Google det såkaldte »Google Ride Sharing«, en tjeneste, der minder om Uber. Meningen var at forbinde mennesker, der manglede et lift. Tjenesten blev dog ifølge teknologimediet TechCrunch droppet omkring 2009.

Perspektiverne i Googles nye planer er så godt som uendelige, når det drejer sig om måden, vi transporterer os på, vurderer Rolf Ask Clausen, talsperson i teknologispørgsmål for Ingeniørforeningen (IDA). Han påpeger, at Google ved at kombinere Waze med deres selvkørende biler og kortdata vil kunne skabe en kørselstjeneste uden chauffører.

»Det er ikke alene muligt. Det er hele ideen med det. Google vil skabe endnu bedre service og ydelser, end vi kender i dag – ikke for deres blå øjnes skyld, men for at tjene penge. Og her er transportområdet indlysende fristende at tage fat på,« siger han.

pix-Margrethe Vestager, EU

Indtil videre har Google, som er ejet af Alphabet, været nært allieret med Uber.

I 2013 smed et investeringsselskab under Alphabet 250 millioner dollar, omkring 1,3 milliard kr., i Ubers retning. Samtidig etablerede de to virksomheder et samarbejde, hvor Google indlejrer Ubers tjeneste i dets kort – og Alphabets forretningsudviklingschef, David Drummond, sidder i Ubers bestyrelse.

Men set i lyset af Googles nye satsning med Waze er der smidt en potentiel, gedigen portion grus i samarbejdet. Og samtidig er Uber i gang med at udvikle en korttjeneste og selvkørende biler præcis som Google.

Og de er langt fra alene. Apple, Tesla, Volkswagen er nogle af de mulige konkurrenter, der kan komme på banen. Omkring 30 internationale milliardforetagender arbejder ifølge konsulentfirmaet CB Insights på at kunne lancere selvkørende biler. Og stadig flere investerer samtidig i kørselstjenester.

Apple satte for få dage siden en milliard kr. i det kinesiske kørselsselskab Didi Chuxing Technology, der blandt investorerne har de kinesiske internetkæmper Alibaba Group og Tencent Holdings.

Og det amerikanske bilfyrtårn General Motors investerede tidligere på året en halv milliard kr. i Ubers nærmeste rival, Lyft, tilbage i marts.
Alle disse bevægelser peger ifølge Rolf Ask Clausen på én ting. Teknologifirmaerne er ved at overhale lovgiverne indenom.

Onsdag lukkede Uber ned for Uberpop-tjenesten i Sverige, i Danmark kører en retssag mod seks Uber-chauffører, der i sidste ende kan få samme betydning, og politikerne grubler videre over en modernisering af taxiloven. Alt imens der kæmpes på den korte bane, styrer udviklingen på den lange bane mod et fundamentalt andet kørselssystem.

»Uber er kun det første skud på det her, og det kommer til at bevæge sig langt længere, end vi aner. Teknologien kender mine behov. Hvorfor skulle jeg dog gide at gå i regnvejr til Hovedbanegården, hvis jeg kunne springe ind i en førerløs bil mod et mindre beløb? Waze er et billede på den udvikling,« siger Rolf Ask Clausen.

pix-Peter Friis

Udviklingen vil også vende forholdet til biler på hovedet, siger Jan Damsgaard, professor og insitutleder for Institut for IT-ledelse på CBS. Han har nærstuderet, hvordan de digitale forandringer ændrer vores liv, og han peger på, at hele vores forhold til bilen står til at blive forandret.

Engang skulle man eje en bil selv for at have ubegrænset adgang til den slags transport. Sådan er det på ingen måde længere, siger Jan Damsgaard og fremhæver, at der kan komme en situation, hvor hele bilflåden hos for eksempel Volkswagen er tilgængelig for alle danskere.

»Det, kunden gerne vil have, er transport. De vil ikke nødvendigvis eje en bil. Så man går fra at eje til at leje; man går fra at sælge et produkt fysisk til at sælge, hvad produktet kan. Nogle gange vil man køre i en lille Up, andre gange i en Touran, når hele familien skal med. Måske vil man gerne imponere vennerne eller en pige, og så lejer man en sportsvogn,« siger Jan Damsgaard – som vurderer, at den ultimative udvikling er, at chaufførerleddet bliver skåret væk.

I USA vil Waze i første omgang udvide antallet af folk, der kan få glæde af kørselstjenesten til op mod 700.000 i løbet af et par uger, oplyser Wall Street Journal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen