Berlingske Business

Ubers opbremsning fortsætter på begge sider af Atlanten

UBER-GRAB/
Uber sælger nu fra til den sydøstasiatiske konkurrent Grab. Det er tredje gang, at kørselstjenester må trække sig fra et oversøisk marked. REUTERS/Edgar Su TPX IMAGES OF THE DAY Foto:

Den sidste uge har ikke været god for Uber. Det begyndte med en fatal ulykke i USA, og mandag kastede kørselstjenesten håndklædet i ringen på endnu et asiatisk marked.

Det begyndte i forrige uge med en fatal ulykke i Tempe, Arizona, hvor en af Ubers selvkørende testbiler ramte den 49-årige Elaine Herzberg. Dødsfaldet fik i første omgang udskudt videre forsøg, men i denne uge udviklede det sig til yderligere opbremsning på begge sider af Atlanten.

I går meldte kørselsgiganten ud, at man har trukket ansøgningen i Californien, og dermed ikke fornyer tilladelsen til testkørsel i »Guldstaten« ifølge The San Francisco Chronicle. Den nuværende tilladelse udløber den 31. marts. Men tekonologiudvikling er bare én front, hvor kørselsgiganten er presset - mandag offentliggjorde Uber endnu en U-vending. Denne gang i Sydøstasien.

26BUS463258277-194401-050.jpg

Tre markeder på tre år

Efter flere år med gradvis retræte fra de oversøiske markeder meldte virksomheden ud, at Uber fusionerer med den regionale konkurrent Grab. Konstellationen indebærer ifølge den amerikanske kørselstjeneste, at den får 27,5 procent af det nye selskab.

»En af de potentielle fare ved vores globale strategi er, at vi tager for mange kampe spredt på for mange fronter og med for mange konkurrenter. Denne transaktion sætter os i en position til at konkurrere med reel fokus og vægt på de kernemarkeder som vi operere i,« lød begrundelsen fra topchefen Dara Khosrowshahi i en skriftllig besked til Ubers ansatte.

Det er heller ikke første gang, at kørselstjenesten smider håndklædet i ringen. Tilbage i 2016 trak Uber sig fra det kinesiske marked med et salg til rivalen Didi, og i fjor var det Rusland, der stod for tur - samtidig har stadigt hårdere konkurrence betydet væsentlige tab for virksomheden, der ifølge The Guardian tabte over 27 milliarder kroner sidste år.

Forretningsomlægningen skal ifølge flere udenlandske medier ses som et forsøg på at mindske tab, inden Uber forventes at sigte mod en børsnotering i 2019.

21BUSAPTOPIX-Self-Driving#2.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen