Berlingske Business

Ubers første selvkørende bil bliver en Volvo

VOLVO
Volvo og Uber indleder samarbejde om selvkørende biler. Foto:

Delebilstjenesten Uber og den svenske bilfabrikant Volvo har indledt et samarbejde om at lave selvkørende biler

Den svenske bilproducent og den meget omdiskuterede delebilstjeneste Uber har tilsammen lagt 300 millioner dollars i et projekt, der skal lave, det de kalder, næste generation af selvkørende biler. Basbilarna, som de kalder dem, skal produceres af Volvo for derefter at blive solgt til Uber.

VOLVO CARS-RESULTS/

Bilerne skal være udstyret med det sidste nye inden for autopilotsystemer og indeholde alle de vigtige sikkerhedsforanstaltninger og nye teknologier, der er nødvendige for at levere de selvkørende biler på vejene. Det skriver Volvo Cars i en pressemeddelelse.

Gensidig og samfundsmæssig gevinst

Både Uber og Volvo understreger, at projektet vil komme ikke bare begge parter men også samfundet til gode:

»Vi er verdens førende indenfor udvikling af aktiv sikkerhed og udvikling af teknologi til selvkørende biler og har en uovertruffen troværdighed, når det kommer til sikkerhed. Vi er stolte af at Uber har valgt os som deres partner. De er en af ​​verdens førende teknologivirksomheder,« siger Håkan Samuelsson, administrerende direktør for Volvo Cars i pressemeddelelsen.

pix: lyskryds taxa vej - 2016070820

Og Uber tilføjer:

»Over en million mennesker dør i bilulykker hvert år. Det er disse tragiske omstændigheder, den selvkørende bilteknologi kan hjælpe med at løse, men vi kan ikke selv gøre det. Derfor er vores partnerskab med en stor producenter som Volvo er så vigtig. Volvo er førende indenfor udvikling af køretøjer og best-in-class, når det kommer til sikkerhed. Ved at kombinere Ubers færdigheder med Volvo vil vi nå i fremtiden hurtigere sammen,« siger Travis Kalanick, Ubers direktør.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen