Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Uber vil udnytte kinesisk vanvidsvækst

USA-UBER/
Ubers CEO Travis Kalanick har kæmpe planer for taxi-appen i Kina, og Ubers værdi eksploderer. Foto:

Uber satser stort på det kinesiske marked. De nærmer sig én million ture om dagen, og det hjælper virksomheden med at øge sin værdi med milliarder.

Uber er overalt, og det går stærkt. Inden 2015 er afsluttet, vil USA ikke længere være den kontroversielle taxi-apps største marked. Allerede nu befinder fire ud af Ubers ti største byer i Kina, og de tre byer Guangzhou, Hangzhou, and Chengdu er de største målt på ture.

Det går stærkt, og Uber investerer store summer for at gøre sig til markedsleder på et svært og kæmpestort marked.

UBER-USA/

»Vores chauffører fuldfører næsten én million ture per dag, og forretningen er fordoblet på bare en måned,« skriver topchef Travis Kalanick i en e-mail, som Financial Times er kommet i besiddelse af.

Der er hidsig vækst for Uber i Kina. De næsten én million ture om dagen i Kina er lige så meget, som virksomheden havde i hele verden i alt for seks måneder siden. Det kinesiske svar på Google, Baidu, har investeret næsten fire milliarder kroner, men Uber vil have mere funding, for bilerne skal ud i endnu flere kinesiske byer. Hele 50 byer, hvis alt går som planlagt. Indtil videre er i alt ti milliarder kroner rejst, og hvis den kommende fundraising går godt, kan Ubers værdi nærme sig 50 milliarder dollars svarende til 332 milliarder kroner.

Uber

Om ti dage åbner firmaet en fundraisingrunde, hvor de regner med at skyde over 6,6 milliarder kroner ind i Ubers kinesiske afdeling. Det kommer oveni de store summer, de allerede har skaffet.

pix-Uber

De får konkurrence på det kinesiske marked fra det lokale firma Didi Kuadi, der er finansieret af blandt andre Alibaba og den store statsejede medievirksomhed Tencent. Den kinesiske taxi-konkurrent er en fusion mellem to taxi-apps, der tidligere var de to største i det store land. Uden at nævne det konkrete firma har Ubers CEO Travis Kalanick været ude med hård kritik af konkurrenter, der ifølge ham »har klonet Ubers produktlinje« og prøvet at bestikke Uber-chauffører for at få dem til at skifte firma.

SPAIN-UBER/

»For at være helt ærlig repræsenterer Kina den største uudfyldte mulighed for Uber og formentligt større end USA,« siger Kalanick i e-mailen.

UberChina går under flere navne i Kina - blandt andet YouBu eller »et glimrende skridt fremad.« Man må sige, at Ubers skridt i Kina er store, og det går i den grad fremad.

pix-Uber

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen