Berlingske Business

Uber vil tilbage til Danmark: Hotellerne hilser dem velkommen

Efter Ubers exit: Nye deletjenester vil vælte ind over Danmark
Foto:

Det er ikke mere end tre måneder siden, at kørselstjenesten Uber forlod Danmark i protest mod en ny taxilov, der blandt andet kræver taxameter og videoovervågning i bilerne.

Men nu melder selskabet sig klar til at forsøge sig på det danske marked igen, skriver DR P4 København.

»Vi er parate til at tilpasse os danske forhold, og vi håber, der kan blive en dialog om, hvordan sådan en model kunne se ud,« siger Kristian Agerbo, der er talsperson for Uber i Danmark til DR P4 København.

Uber er siden selskabet kom til Danmark i 2014 blevet anklaget for ulovlig taxakørsel og politianmeldt, og i dag sidder fem Uber-chauffører på anklagebænken i Københavns Byret i en ny bølge af sager om piratkørsel.

Happy Helpers team

»Vi lavede nogle begynderfejl i Danmark, det indrømmer vi gerne, men vi skabte noget, som folk var glade for,« siger Kristian Agerbo og lover samtidig, at det nye Uber vil overholde dansk lovgivning.

Den model er man ved at finde nu, forklarer han, uden endnu at have nogen detaljer om, hvordan den vil komme til at se ud. Men så længe det bliver en lovlig model, er det noget man ser frem til på hovedstadens hoteller og restauranter, som er blandt af Københavns største taxaforbrugere.

»Det er helt klart noget, vi vil hilse velkommen,« siger direktør på Hotel Alexandra i København Jeppe Mühlhausen til DR P4 København.

Her oplever personalet dagligt at skulle vente op mod 40 minutter på at skaffe taxaer til hotellets gæster. Noget, som hotellet er langt fra alene om.I en rundspørge, som brancheorganisationen Horesta har lavet blandt hoteller og restauranter i København, oplever 84 procent længere ventetid på taxaer nu end for et år siden, hvor Uber stadig havde biler kørende rundt i København.

»Jeg hilser alle virksomheder, der lever op til de danske regler, velkommen, og det lyder kun rigtig godt, hvis Uber er på vej tilbage,« siger Horestas administrerende direktør, Katia Østergaard, til DR P4 København.

Hun mener, at den længere oplevede ventetid på taxaer skyldes, at der er for få taxaer på gaden i København og for meget vejarbejde til, at de taxaer, der er, kan komme omkring.

21BUStaxi4-162943.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen