Berlingske Business
17:42

Uber vil øge sin trafik - sænker priserne og introducerer ny service

Uber Uber sigtede Transportministeren vil ændre taxilovgivninge
Foto:

Uber sætter priserne ned med 16 procent og lancerer en ny service med bedre biler til business-folket. Selskabet garanterer, at det vil øge indtjeningen og sikre chaufførerne højere løn.

»Det er en spændende dag her i Uber. Vi præsenterer en ændring, som, vi tror, vil være en glæde for alle vores kunder og partnere her i København.«

Sådan siger Carl Edvard Endresen, General Manager for Uber i Danmark, der netop har præsenteret to nye tiltag fra Uber på det danske marked.

Først og fremmest lancerer Uber en ny service – UberSELECT – der betyder, at man som kunde kan vælge at bestille en bedre bil af højere kvalitet end dem, mange Uber-chauffører i dag kører rundt i. Derudover sænker Uber prisen på de andre biler med 16 procent i gennemsnit per tur.

Med disse tiltag, der træder i kraft torsdag kl. 12, lover Uber deres chauffører, at de kan tjene mere per tur, de kører. Minimumsafregningen vil være på 175-225 kr. pr. tur - også for dem, der går 16 procent ned i pris - lyder det. I London er lønningerne allerede steget seks procent, efter prisen er blevet sat ned, oplyser Uber.

»Vi sænker priserne for at få flere mennesker til at blive en del af deleøkonomi. Vi håber, at flere mennesker vil få lyst til at køre med andre, og vi håber, folk vil opleve øget trafik. Målet er nemlig flere ture per time og mere effektiv brug af partnerchaufførernes tid. Vi regner med, det vil føre til mindre ventetid, og vi har set det fungere på andre markeder, blandt andet i London,« siger Carl Edvard Endresen, General Manager for Uber i Danmark.

Bedre biler til business-folket

Uber forsøger især at ramme erhvervsfolk med det nye UberSELECT, fortæller Carl Edvard Endresen. Der vil eksempelvis være tale om, at kunderne kan bestille biler af mærket Audi, BMW eller en stor Ford-model.

» Det er biler, der har en fin standard. Vi har allerede taget de bedste biler, chaufførerne kører rundt i på nuværende tidspunkt, og gjort dem til en del af den nye service. Vi tror, det vil være en meget attraktiv valgmulighed for business-segmentet. Men der er også andre, der har efterspurgt bedre biler, når man for eksempel skal på date. Det kan også være en måde for unge at introducere forældre og bedsteforældre for Uber at invitere dem på en tur i en bil af højere kvalitet,« siger han.

De nye biler bliver 10 procent dyrere end de almindelige. Men med den planlagte prisreducering på 16 procent, kan man opnå en difference på op mod 30 procent, oplyser Uber.

Hvis man som chauffører ønsker at blive en del af det nye UberSELECT, skal man stille med en bil, der lever op til de højere krav, Uber har sat for den nye produkt. Bilerne bliver vurderet på en skala fra 1-5, og det er kun de biler, der vurderes til at ligge over 4,5 på denne skala, der får lov at blive en del af UberSELECT.

Partnere vil se hurtige resultater

Den nye indtjeningsgaranti vækker tilfredse miner blandt partnerne på dagens pressemøde – men kun, hvis resultaterne hurtigt bliver til at få øje på. Det understreger en af chaufførerne, der har kørt for selskabet de seneste to måneder.

»Jeg kan acceptere, at Uber får seks uger til at bevise, at der er resultater på vej. Seks procent lønstigninger i London er ikke så meget, men det er en kæmpe stor by, og det vil kun blive nemmere at få indtjeningen hjem i København. Jeg vil dog sige, at medio november SKAL vi se et resultat. Ellers må vi chauffører tage en meget alvorlig snak med Uber,« siger Rasmus Elton, chauffør i Uber

Den indstilling deler man hos Foreningen for Deleøkonomi, der også er en af Ubers partnere.

»Jeg ser positivt på dagens tiltag, men kun så frem at denne garanti-indtjening består. Det har vi fået lovning på. Vi giver dem chancen for at bevise det, at indtjeningen bliver højere end garantiindtjeningen. Så frem det ikke er tilfældet, så vil en lang række Uber-partnere melde fra til skade for både Uber og passagererne,« siger talsmand Per Jakobsen.

København er et vigtigt marked

Uber blev stiftet tilbage i 2010 i San Fransisco. I dag opererer virksomheden i mere end 70 lande, og København er et af de markeder, der oplever særlig stor vækst i øjeblikket, understreger virksomheden på tirsdagens pressemøde.

Uber har været til stede i København siden november 2014 og er i dag oppe på 200.000 aktive brugere i den danske hovedstad. Det tal vokser støt, siger Carl Edvard Endresen, General Manager for Uber i Danmark.

»København er en vigtig by for os. Turisterne forventer, at vi er på de markeder, de besøger. Når man logger sig på som chauffør her i København er der altså hundredetusinde passagerer, der kan trykke på en knap og blive potentielle kunder, « siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen