Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Uber-sagen: »Hvad skulle incitamentet være til at køre fulde folk hjem fra byen, hvis det ikke var at tjene penge på det?«

17BUSUber-153430.jpg
Hvis Østre Landsret dømmer to Uber-chauffører for ulovlig taxikørsel, kan det få vidtrækkende konsekvenser for kørselstjenesten. Politikerne er klar til at gribe ind. Arkivfoto: Simon Skipper

Anklageren i de verserende sager mod seks Uber-chauffører skød, lige som i byretten mod argumentet om, at Uber er samkørsel. En af ankesagerne i den højspændte stridt blev afvist.

Striden om kørselstjenesten Uber tog torsdag endnu en drejning, da Østre Landsret satte gang i de første to af i alt seks ankesager mod Uber-chauffører, der har taget sig betalt for at køre passagerer.

Den første sag drejede sig om en chauffør, der stod anklaget for at have kørt ulovlig taxikørsel for et år siden og igen i februar måned.

UBER-BRITAIN/TRIBUNAL

Manden nægtede at udtale sig, men en passager, der var indkaldt som vidne fortalte, at han havde kørt med manden via Uber-appen, som han benyttede »en gang om måneden«.

Begge gange den 38-årige mand var blevet stoppet af politiet, skete turene om natten. Den oplysning fik anklager Rikke Jensen til at skyde mod forklaringen om, at Uber skulle være samkørsel. Hun henviste til, at Uber tager omkring 20 procent af beløbet. Dermed ville det ifølge Rikke Jensen være underskudsgivende, hvis prisen, som kunderne betalte, kun skulle dække de direkte omkostninger som benzin og vedligehold.

»Hvad skulle incitamentet til at køre fulde folk hjem fra byen, hvis det ikke er at tjene penge på det?« sagde Rikke Jensen.

Netop spørgsmålet om samkørsel over for taxikørsel har hele tiden stået helt centralt og igen afviste forsvaren, at Uber skulle være taxikørsel.

Forsvarer Betina Hald Engmark påpegede også som i byretten, at selve beviserne ifølge hende er yderst mangelfulde. Det drejer sig blandt andet spørgsmålet om priserne, hvor hun ikke mener, at anklageren har slået fast, hvad det præcist er, der er blevet tjent på Uber-kørslen.

GoMore3F

Dernæst fremhævede hun også, at andre deletjenester som GoMore også kræver en betaling, hvor de som platformen tager en del af kagen.

»Hvad er forskellen på GoMore og Uber?«.

Samtidig sagde Betina Hald Engmark, at dommerne skulle have for øje, at den beslutning, der træffes i landsretten, får stor betydning for en stribe andre sager mod Uber-chauffører. Omkring 2.000 personer menes at køre som Uber-chauffører, og stribevis af dem er sigtet og tiltalt for at have kørt ulovlig taxikørsel.

Derudover skal sagen danne grundlag for en større sag mod selskabet, som er sigtet for at have medvirket til brud på taxiloven. De er endnu ikke tiltalt, det sker først, når der falder dom i de verserende sager.

07BUSMATHIAS-LIGHT-102446.jpg

Et andet spørgsmål, som forsvareren drog frem, var, at der er en række politiske forhandlinger i gang om en ny taxilov. Derfor mente Betina Hald Engmark ikke, at det var landsretten, der skulle tage stilling til om Uber er lovligt eller ej, men derimod den lovgivende magt altså Folketinget.

Efter en spisepause på en halv time, var der lagt op til, at den næste sag skulle komme fra, men her måtte forsvarsadvokat Eddie Omar Rosenberg Khawaja efter kort konference med sin klient konstatere, at han ikke agtede at møde op. Han havde slet og ret glemt retssagen.

Anklager Rikke Jensen bad derfor dommerne afvise anken, fordi den tiltalte ikke havde indfundet sig. Det nikkede dommerne ja til efter en håndfuld minutters drøftelser.

Dommen i den første sag ventes fredag  formiddag, og det er endnu uvist, hvilken betydning den kan få for de resterende fire sager.

pix: RB PLUS Strid mellem taxi og U

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen