Berlingske Business

Uber: Ny taxalov truer vores eksistens

Ny lov kan betyde flere taxi på gaden og lavere pris Uber køre
(Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2016) Foto:

Med den nye taxalovgivning kan Uber muligvis være nødt til at dreje nøglen om og lukke ned, lyder det nu fra den omstridte kørselstjeneste.

Den nye taxalovgivning, der i dag blev præsenteret i folketinget, kan få store konsekvenser for Uber, der frygter at måtte lukke ned i Danmark.

»Denne aftale truer selve Ubers og andre lignende tjenesters eksistens i Danmark,« siger Carl Edvard Endresen, der er Generel Manager i Uber Denmark, i en skriftlig kommentar til Berlingske.

BM

Han tilføjer:

»Vi er ekstremt skuffede over den politiske aftale om en ny taxilovgivning, der er blevet fremlagt i dag. Regeringer rundt omkring i hele verden omfavner teknologi og innovation gennem lovgivning, som øger valgmulighederne for forbrugerne og som forbedrer byerne gennem bedre transportmuligheder. Det er derfor ærgerligt at se Danmark tage et skridt tilbage. Uber er blevet omfavnet af mere end 2.000 chauffører, hvis familier er afhængige af denne service, og af mere end 300.000 brugere,« siger Carl Edvard Endresen i kommentaren.

MAACEPOS

Den nye taxalov betyder blandt andet, alle vogne skal have sædefølere og taxametre, hvilket i dag ikke er tilfældet i Ubers biler. Derudover betyder loven, at taxaselskaberne kun må have to takster, en til dagtimerne og en til aften, weekend og andre særlige tidspunkter.

De få pristakster udfordrer Ubers nuværende model, hvor biltjenesten kan ændre priserne på kørsel med få minutters varsel, hvis efterspørgslen på biler stiger eller falder. Taxaloven betyder også, at taxaselskaberne i fremtiden skal sende data til myndighederne, hvilket også er nyt for Uber.

taxa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen