Berlingske Business

Uber-Facebookstrid ender i gråzone

UBER
Foto:

På Facebook lægger vrede taxichauffører billeder op af biler og nummerplader, som de mener tilhører Uber-chauffører. Det er uklart, om de bevæger sig på kanten af loven, mener Datatilsynet.

»Jeg kan ikke generelt sige noget om, hvorvidt det er lovligt eller ulovligt, at folk offentliggør oplysninger om Uber-chauffører. Det afhænger af, hvilke oplysninger der er tale om, og Datatilsynet vil tage helt konkret stilling til det, hvis der lander en sag på vores bord,«

Sådan siger Maiken Christensen, der er chefkonsulent hos Datatilsynet, da Berlingske spørger til, om det er ulovligt at offentliggøre billeder af biler og nummerplader som ifølge taxachauffører, tilhører Uber-chauffører.

uber demo

I de to modstridende Facebookgrupper er tonen ikke just pæn. På den ene side står ’UBER FAKTA’, som er en gruppe for modstandere af Uber - primært taxi- og limousinechauffører, og på den anden side er ’Taxa Fakta’, der er tilhængere af Uber. Mellem grupperne flyver beskyldninger om, at den ene gruppe gør noget ulovligt, men de bliver overdøvet af, at den anden gruppe retter samme kritik.

Taxivognmand hos TaxiNord Thomas Wiigh Larsen støtter op om UBER FAKTA, og mener ikke, at siden gør noget ulovligt.

»Det er en balancegrænse, vi går på, når vi lægger billeder og nummerpladeoplysninger ud offentligt på Facebook. Men vi gør det for at samle bevismateriale, der bliver sendt til skat, politi og anklagemyndigheder,« fortæller han.

UBER-TAXI-STRIKE

Manden bag den modstridende gruppe - Taxa Fakta - er selv Uber-chauffør. Foruden at være Uber-chauffør, er han jurist, og han mener - modsat UBER FAKTA - at gruppen holder til på den forkerte side af loven.

»Det er forbrudt at registrere folk med tilhørsforhold. Det er uanset, om de arbejder for Uber, om de er muslimer eller rødhårede. Der er jo heller ikke hjemmesider, hvor man kan slå alle jøder op,« forklarer administratoren af Taxa Fakta. Han ønsker at være anonym, da han – ifølge eget udsagn - så sent som i morges blev truet af taxichauffører.

»En systematisk privat registrering af folk, i et register som Datatilsynet ikke har godkendt, er - efter min bedste vurdering – forbudt,« siger han.

Uber

Datatilsynet melder i mellemtiden ikke lige så klart ud, når det kommer til lovgivningen. Det er en konkret afvejning, når de skal vurdere, hvorvidt nogen gør noget kriminelt. Der er som sådan ikke nogle bestemte retningslinjer, man som borger kan følge, men Datatilsynet kigger på nogle bestemte ting, når der skal fældes dom.

»Ved Datatilsynets behandling af sager kommer det an på en konkret vurdering af bl.a. formålet med registreringen, og hvilke oplysninger der er tale om, herunder om det er følsomme oplysninger om f.eks. politisk tilhørsforhold. Det vil også kunne have betydning, om oplysningerne allerede er offentliggjort, og om den registrerede har givet sit samtykke til registreringen,« forklarer Maiken Christensen og tilføjer:

»Generelt er det sådan, at når vi snakker offentliggørelse af personoplysninger på internettet, må man ind i en afvejning af retten til privatliv på den ene side og retten til at ytre sig på den anden. Det beror på en konkret vurdering af, hvad der vejer tungest i det enkelte tilfælde.«

TV: Taxi-talsmand om Uber: "Jeg frygter, at nogen tager loven i egen hånd"

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen