Berlingske Business
07:23OPEC-meldinger og Kirkuk-konflikt driver olieprisen

Uber er parat til at omfavne skattefar

28BUSPix-Uber-143143.jpg
Den danske Uber-direktør, nordmanden Carl Edvard Endresen, er klar til at acceptere nye regler for chaufførernes skat. Foto: Ida Marie Odgaard

Det bliver ikke Uber, der står i vejen for, at der bliver indført en regel om automatisk skatteindbetaling i en ny taxilov, fastslår selskabet. Taxibranchen kalder det rent spin.

En af årets mest ophedede debat­emner i taxibranchen, nemlig Ubers evne til at svare statskassen sit, bliver nu taget op af det amerikanske milliardfirma selv.

Ubers danske direktør, Carl Edvard Endresen, fastslår, at selskabet gerne ser en lovpligtig indberetning til Skat af chaufførernes indtægter, hvis den vel at mærke gælder for alle i branchen. Det i forbindelse med de igangværende forhandlinger om en ny taxi­lov.

Siden kørselstjenesten kom til Danmark for snart to år siden er den blevet beskyldt for kun at være billig, fordi der er tale om systematisk skatteunddragelse.

Transportministeren vil ændre taxilovgivningen Tre Uber-chauff

I en videokampagne angreb 3F selskabet for at undergrave den danske velfærd med en fiktiv Karl Smartagtig Uber-bruger, der siger, at »det bare er en app«, hvortil svaret fra 3F lyder:

»Nej. Det er vores velfærd, du sparer væk«.

Frygter nye konkurrenter

Det er den mistanke, som Uber nu skyder tilbage mod, og Carl Endresen skitserer gerne en model, hvor der kommer styr på skattespørgsmålet.

Han forestiller sig, at transportformidlere som Uber – det man på dansk kalder kørselskontorer – kan skal overholde en række krav. Et af dem skal så være en automatisk indberetning af indtjening til Skat, lyder det:

»Vi ønsker en obligatorisk løsning, som alle tilslutter sig, fordi det kan skabe lige konkurrencevilkår, og så sikrer man også, at den danske stat får sin del af kagen,« siger Carl Endresen til Berlingske Business.

UBER-BRITAIN/LONDON

Han fortæller, at det ikke er fra taxiselskaberne, at man frygter ulige konkurrence, men fra fremtidige spillere på markedet for passagerkørsel herhjemme.

I USA findes der allerede tjenester som Lyft og Waze, der kan brede sig til Danmark. Og som Berlingske Business tidligere har beskrevet, overvejer svenske og tyske aktører at kaste sig over det danske taxi­marked, hvis der kommer en liberalisering af loven.

I mandags fortalte Uber-direktøren i Politiken, at selskabet havde lavet en frivillig knap, der skal gøre det muligt for Uber-chauffører på frivillig basis at fortælle Skat, hvad de tjener. Selskabet kan dog endnu ikke sætte tal på, hvor mange de regner med vil bruge den løsning.

»Jeg tror, at en del vil gøre det, men det er deres eget ansvar. Det her skal bare gøre det enkelt,« siger Carl Endresen til Berlingske.

I virkeligheden vil selskabet være villigt til at gå langt længere, fortæller direktøren, der altså mener, at det vil kræve en anden lovgivning.

Skærpede krav til udstyret

17BUSUBER-153041.jpg

I regeringens oplæg til en ny taxilov fremgår det, at kørselskontorerne skal underlægges en række krav, hvor skat er et selvstændigt punkt. Ubers nye meldinger om skattebetaling imponerer dog langtfra taxibranchen, hvor direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg, kalder meldingen »rent spin«.

»Det vigtige er, at man sikrer nogle regler, der er ens for alle, så vi ikke skal konkurrere på udstyret, hvor der altså ikke er noget i Ubers biler,« siger hun og peger på, at taxierne i dag skal være udstyret med et taxameter, et kontrolapparat og føre en trafikbog.

»Udviklingen i andre europæiske land, for eksempel Sverige og Tyskland, går mod skærpede krav til kontroludstyret for at sikre skatte­betalingerne,« siger Trine Wollenberg, som repræsenterer 80 procent af de danske taxifirmaer, der tegner sig for omkring 2.500 af de omkring 4.000 taxier i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen