Berlingske Business

Uber drejer nøglen om i endnu et millionmarked

Uber quebec
Kørselstjenesten Uber indstiller deres forretning i den næstmest befolkede provins i Canada, Quebec, fra midten af oktober. Foto:

Kørselstjenesten Uber forlader den canadiske provins Quebec fra midten af oktober. Meldingen kommer i kølvandet på, at de lokale myndigheder har strammet reglerne for firmaets chauffører.

Uber oplyser tirsdag, at kørselstjenesten fra midten af oktober indstiller kørslen i Canadas næstmest befolkede provins, Quebec. Det skriver Reuters.

Det sker efter, myndighederne i den canadiske provins fredag har strammet reglerne for kørselstjenesten, der har fået lov at køre på vejene som et pilotprojekt siden oktober sidste år.

Myndighederne kræver blandt andet, at provinsens 10.000 Uber-chauffører skal gennemgå 35 timers træning og have tjekket deres straffeattest af det lokale politi frem for en tredjepart.

06BUSPix1-Dara-Uber-201655.jpg

Mens Uber gerne vil forny pilotprojektet i den canadiske provins, holder de lokale myndigheder fast i, at de nye krav ikke er til forhandling:

»Vi kan forhandle med dem, men ikke på baggrund af de to krav,« siger talsperson i Quebecs transportministerium, Mathieu Gaudreault.

I forvejen opererer Uber ikke i provinserne British Columbia og Manitoba på grund af mangel på regulering, skriver Reuters.

Nyheden sker sideløbende med, at Uber flere steder i verden er i åben krig med de lokale myndigheder. Blandt andet blev kørselstjenesten fredag gjort forbudt i London, hvor 3,5 millioner borgere havde installeret Ubers app.

I Danmark har myndighederne også gjort livet svært for Uber. I februar blev der indført en ny taxilov, som påbød alle chauffører at have sædefølere og taxameter i bilerne. Omtrent en måned senere besluttede Uber sig for at lukke i Danmark.

aa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen