Berlingske Business
17:42

Uber-direktør: Vi vil være endnu større i Danmark

07BUSMATHIAS-LIGHT-102446.jpg
»I debatten glemmer mange, at vi skaber beskæftigelse, og at alle ansatte betaler skat. Mange glemmer også, at vi gennem Ubers kørselsordning har skabt en nem adgang til jobmarkedet for borgere, der har svært ved at finde fodfæste,« siger Matias Thomsen, Ubers danske direktør.

Uber har ingenlunde planer om at trække følehornene til sig i Danmark. Tværtimod vil det amerikanske kørselsselskab finde nye forretningsområder og gerne ansætte flere, lyder det fra Ubers danske direktør. Han afviser, at selskabet laver piratkørsel, social dumping eller snyder i skat.

Uber-bilen holder foran Pilestræde 34 i København 11 minutter efter, at Berlingske har bestilt den gennem en app på telefonen. Normalt er cykel og taxi det foretrukne transportmiddel, men forud for et interview med Ubers danske direktør, Mathias Thomsen, i selskabets lokaler på Dampfærgevej på Østerbro, tjekker Berlingske op på brugeroplevelsen af Uber.

Det fungerer set med forbrugerøjne, som det skal. Det er let, går hurtigt og chaufføren, der kører ganske få ture, er venlig og imødekommende. Den eneste grund til, at interviewet forsinkes, er, at Mathias Thomsen kommer nogle få minutter for sent til aftalen.

Direktøren har også travlt, for selv om 1.700 personer er tjekket ind som chauffører via Ubers app, er det langt fra nok. Mathias Thomsen ser gerne, at det tal bliver ti gange så stort.

»Vi vokser hurtigere i Danmark end i de øvrige nordiske lande. Vi bruger masser af energi på udbredelse og vil gerne have hele København til at downloade appen,« siger han.

07BUS20160501-154428-3-1028.jpg

Flere end 200.000 danskere har nu Ubers app liggende på telefonen. Og trods politisk modvilje, fagbevægelsens modstand og mange danskeres skepsis er der udsigt til, at endnu flere vil bruge den omdiskuterede tjeneste, når de har brug for at blive kørt.

Men ambitionerne stopper ikke ved den klassiske taxi- eller delebilsordning. Ubers mål er at udvide forretningen til også at gælde udbringning af varer gennem det såkaldte UberRush-koncept, ligesom madudbringning også kan blive en del af Ubers forretning i Danmark.

Udmeldingen kommer i en tid, hvor Uber er kommet under tiltagende beskydning fra myndigheder, hyrevognsbranchen og fagbevægelsen. Blandt andet Ubers forhold til skattevæsnet har været i søgelyset.

Fagforbundet 3F har for eksempel hyret en skuespiller til i videoer at insinuere skattesnyd hos det amerikanske selskab byggende på en formodning om, at Uber-chaufførerne ikke betaler skat af de penge, de får fra Uber.

Ingen indberetningspligt

Mathias Thomsen siger, at han gerne vil være med til at finde en løsning på, hvordan skatten kan håndteres, men at det trods møder med Skat ikke er lykkedes endnu.

Det skyldes, at Uber ikke har en indberetningspligt. Derfor er der ifølge Mathias Thomsen heller ingen mulighed for at indberette i Skats systemer. Selv om Uber-chauffører skal skrive under på, at de vil overholde skattelovgivningen, vil virksomheden ikke undersøge skatteforholdene hos dem, der vælger at få passagerer via Uber.

»Vi kan ikke bede om en selvangivelse. Det vil være helt upassende i enhver kontekst. Men når der er så meget debat om det, vil vi gerne finde en løsning,« siger han.

Faktisk kører der to diskussioner om skat. Den ene er, om chaufførerne betaler skat. Den anden er, om Uber sender penge i skattely.

Ifølge Matias Thomsen er hovedkontoret for Ubers kørselsordninger placeret i Holland, og det er ikke anderledes end så mange andre datterselskaber. En anden del af Uber er placeret i Aarhus. Den hører under virksomhedens udviklingsafdeling. I Aarhus har Uber 40 udviklere ansat, og ambitionen er at nå op på 100 udviklere.

»I debatten glemmer mange, at vi skaber beskæftigelse, og at alle ansatte betaler skat. Mange glemmer også, at vi gennem Ubers kørselsordning har skabt en nem adgang til jobmarkedet for borgere, der har svært ved at finde fodfæste,« siger Matias Thomsen.

Han peger blandt andet på, at en chauffør kan begynde at tjene sine egne penge uden at kende det danske sprog. Al væsentlig kommunikation går gennem appen. Du bestiller turen, appen fortæller, hvor du skal køres hen, og den afregner. Alt kan gennemføres, uden at det er nødvendigt at udveksle et eneste ord mellem chauffør og passager.

23BUSUber-140912.jpg

Tilladelse eller ej

Det er ikke kun skattekritik, der kastes efter Uber. I midten af næste måned skal Retten i København tage stilling til, om seks Uber-chauffører kan straffes med en bøde for at køre uden tilladelse til at køre med betalende passagerer. I hyrevognsbranchens øjne er den sag dog allerede klar: Uber er et taxiselskab, der bare ikke kører efter loven. Og Uber har da også holdninger til taxiloven, der ifølge selskabet burde moderniseres.

I har sendt et oplæg til modernisering af taxiloven til Folketingets Transportudvalg. Når I blander jer i det, så siger I vel også, at I er et taxiselskab?

»I England har vi taxilicens. I Frankrig er alle chaufførerne professionelle taxichauffører på fuld tid. I Danmark er det lige nu kun en deletjeneste. Der er ingen tvivl om, at vi gerne vil lave så meget som muligt – også professionelt. Men om det betyder, at Uber er et taxiselskab, er noget andet, fordi taxiloven er fra før det, vi gør, overhovedet var muligt. Det er en teknisk diskussion,« siger Mathias Thomsen.

»Vi vil have reformer, der gør det muligt både at køre Uber professionelt og samtidig give plads til deletjenesten,« siger Mathias Thomsen.

Uber sagen

Centralt i debatten er, om Uber forringer arbejdsvilkårene for chaufførerne. LOs formand, Lizette Risgaard, har i en kronik i Berlingske fremført, at Uber-chaufførernes vilkår er som datidens daglejere uden goder. Den udlægning er Mathias Thomsen lodret uenig i. Han argumenterer med, at Uber-chauffører i København i gennemsnit kører mindre end ti timer om ugen. Han påpeger, at de vilkår, som fagbevægelsen hylder, kun gælder for faste taxichauffører, der kører over 26 timer om ugen ifølge overenskomsten.

»I overenskomstverdenen vil de fleste Uber-chauffører være stillet på samme måde, som hvis man var ansat som tilkaldechauffør i et vognmandsfirma. Nu er man ikke ansat hos Uber, men så længe man arbejder under 26 timer, er vilkårene de samme,« siger han.

Uber-chaufførerne er provisionslønnede, og chaufføren beholder 80 procent af salget, mens Uber tager de resterende 20.

Som Berlingskes Uber-chauffør på vejen hjem fra interviewet bemærker, giver det grobund for en særdeles god forretning, hvis man kører både nat og dag.

Så må tiden vise, om det er en lovlig forretning.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen