Berlingske Business
17:42

Uber-chauffører: Vi fortsætter, selvom Uber lukker

Efter Ubers exit: Nye deletjenester vil vælte ind over Danmark
Foto:

Mere end 500 Uber-chauffører vil fortsætte med at køre, når kørselstjenesten lukker, oplyser Uber-chauffør. De er i gang med at udvikle en ny app, der skal være klar dagen efter, at Uber lukker.

Når Uber lukker kørselstjenesten den 18. april, står mere end 500 chauffører klar til fortsat at transportere passagerer rundt i de københavnske gader ved hjælp af en ny app. Det står klart, efter Berlingske Business har talt med Uber-chaufførernes talsmand og chauffør Per Jakobsen.

»Vi arbejder på en back-up løsning, så vi undgår, at chauffører skal stilles i en dårligere situation end nu, og så vi kan hjælpe københavnerne med stadigvæk at komme rundt,« siger Per Jakobsen.

29BUS20170328-115435-4-1546.jpg

Han oplyser, at den nye app intet har med Uber at gøre, og at flere chauffører melder sig til samarbejdet hver eneste dag. Chaufførerne har talt med »flere advokater« om projektet, og de har i samarbejde fundet en lovlig metode at drive den nye kørselstjeneste på, oplyser talsmanden.

»Den passer til danske model, hvor der indberettes skat og moms, og vi lægger også meget vægt på at gøre det til samme priser som hos Uber,« siger Per Jakobsen.

Han kalder det nye projekt for »relationskørsel«. Det fungerer ved, at der skal skabes en relation til passagererne. Det kan nemlig ifølge lovgivningen ikke betegnes som taxikørsel, hvis der er en relation mellem passager og chauffør, oplyser talsmanden. Dermed kan det nye projekt smyge sig udenom den kommende taxilovgivning, der ifølge Uber er grunden til, at kørselstjenesten lukker i Danmark.

RB PLUS Uber er punkteret og sendt i garagen

Sådan fungerer det

Chaufførerne får alle udleveret visitkort med et fælles telefonnummer til en fælles forening, som de er tilknyttet. Når de giver visitkortet videre til en passager, har passageren skabt en relation til chaufføren, som har en relation til foreningen. Derfor får passageren gennem chaufføren en relation til foreningen. Når passageren giver visitkortet videre til sin ven, får vennen også automatisk en relation til foreningen. Og sådan skal kæden gå videre, oplyser Per Jakobsen.

»Vi er Danmark, foreningernes land, så vi har stiftet en forening, som vi alle er medlemmer af. Der skabes en relation til foreningen, når man giver visitkortet videre,« siger han.

Han uddyber, at chaufførerne og advokaterne af den grund har været betænkelige ved at lave reklamer for app’en, fordi relationen ikke kan skabes gennem et Facebook-opslag eller en plakat på en bus. Det skal ske gennem en menneskelig relation, hvis det skal være lovligt, oplyser han.

Og Uber-chaufførerne er allerede i gang med at skabe relationer til flere potentielle passagerer. Berlingske Business erfarer, at flere chauffører er begyndt at give visitkortene videre til passagerer med en besked om, at passagererne skal give kortet videre til så mange som muligt og skrive 'Uber' i en SMS til telefonnummeret på visitkortet.

SMS’en betyder, at passagererne vil få en besked om morgenen d. 19 april, der oplyser, præcis hvordan den nye app fungerer, fortæller talsmanden.

Uber Jonathan

Advokat: »Der er tale om klokkeklar omgåelse«

Morten Bjerregaard, advokat med speciale i strafferet hos Bjerregaard Advokatfirma, mener ikke, at chaufførernes nye kørselstjeneste vil få medvind i en retssag.

»Det er rigtigt, at man kan tage penge for kørsel, uden at det er hyrevognskørsel, hvis der er tale om en reel relation. Men det er der helt sikkert ikke i det her tilfælde. Der er tale om klokkeklar omgåelse af reglerne,« siger han.

Han uddyber, at der ikke er behov for en forening, hvis to personer reelt kender hinanden.

»Hvis jeg kender en person og spørger, om han vil køre mig et sted hen, behøver vi ikke at lave en forening for at skabe relationen. Det er fuldstændig indlysende. De får aldrig nogensinde en dommer til at hoppe på den,« siger Morten Bjerregaard.

Fredag: Joachim B. Olsen

Per Jakobsen ønsker ikke at uddybe, hvem der udvikler den nye app. Den er ifølge ham stadig under udvikling, og derfor kan han ikke oplyse, hvordan app’en præcis vil tage sig ud, når Uber lukker d. 18 april og den nye app skal på markedet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen