Berlingske Business
07:23OPEC-meldinger og Kirkuk-konflikt driver olieprisen

Uber-chauffører sigtes på stribe

23BUSUber-140912.jpg
Er det piratkørsel, når en kunde kalder på en Uber-vogn via sin mobiltelefon i stedet for at sætte sig ind i en taxi? Det skal byretten i København tage stilling til tirsdag. Foto: Thomas Lekfeldt

Københavns Politi har sigtet 40 Uber-chauffører for at bryde taxilovgivningen. En stribe retssager mod folk, der har kørt med betalende passagerer via appen Uber, kan vise sig afgørende for det amerikanske selskabs videre fremmarch i Danmark.

Må man tjene lidt ekstra håndører til husholdningen på at køre folk rundt i København og omegn ved hjælp af appen Uber?

Eller er der i virkeligheden tale om simpel piratkørsel, der skal udløse en bøde?

De spørgsmål har i den seneste tid sat sindene gevaldigt i kog i fagbevægelsen og taxibranchen. Samtidig har den omstridte app forvandlet sig til en særdeles lun kartoffel på Christiansborg, hvor debatten om tjenesten brager af sted på fuld damp. Men alt imens vilkårene for deletjenester som Uber stadig diskuteres, sigtes stadig flere af chaufførerne af Københavns Politi, og på tirsdag skal en dommer tage stilling til, om Uber-chauffører kan straffes i en såkaldt prøvesag.

Uber

Allerede i løbet af 2016 er 25 personer, der har kørt med betalende passagerer gennem Uber-appen, blevet sigtet. I hele 2015 blev 15 stoppet af politiet. Dermed er 40 personer i alt blevet sigtet af Københavns Politi for at køre med betaling uden de rette tilladelser.

»Det er jo ikke lige til at se i gadebilledet, hvem der kører for Uber. Så det er som regel i forbindelse med anden færdselskontrol for eksempel manglende lygter, at sagerne afdækkes,« forklarer Søren Wiborg, politikommissær i København Politis færdselsafdeling i en e-mail.

Han oplyser, at antallet af sigtelser vil kunne vokse, når de første sager er blevet prøvet ved retten.

Afgørende dom

I prøvesagerne, der føres i Københavns Byret tirsdag, står i alt seks personer tiltalt for at bryde taxiloven og færdselsloven, fordi de ifølge anklagemyndigheden ikke har de nødvendige tilladelser til at køre med betalende kunder. Giver dommeren anklageren medhold, kan det betyde en bøde på 5.000 kroner til de tiltalte, men dommen kan potentielt være med til at presse den voksende tjeneste, som tusindvis af københavnere benytter sig af herhjemme.

»Man har sager om piratkørsel, hvor enkeltpersoner tager sig betalt for at køre folk andre steder hen. De her sager er anderledes, fordi man ved hjælp af en app konstrueret til formålet som kunde kan få kontakt til og blive kørt et sted hen af nogen, som ikke er taxichauffører efter vores opfattelse,« siger Vibeke Thorkil-Jensen, advokaturchef i Københavns Politi, der fører sagerne mod Uber-kørerne.

USA-BUSINESS/

Retssagen følges nøje af taxichauffører, Uber-brugere og politikerne på Christiansborg, der i den kommende tid skal drøfte, om den danske taxilovgivning er tidssvarende. Derudover er det først efter afgørelsen, at der vil kunne åbnes en sag mod selve selskabet Uber, forklarede justitsminister Søren Pind (V) under et udvalgsmøde i slutningen af marts.

»Det er anklagemyndighedens faglige vurdering, at det er afgørende, at de chauffører, der nu er tiltalt, kan pålægges vidnepligt i forbindelse med sagen mod Uber, og det kan først ske, når sagerne mod chaufførerne er endeligt afsluttede,« sagde han.

Samkørsel eller pirattaxi

I København kører omtrent 1.700 personer med betalende passagerer via Uber-appen. Men selv om de modtager betaling, handler sagen mere om reglerne for samkørsel i Danmark, mener talsmand for Uber Partner Foreningen Danmark og Uber-chauffør Nicolai Jørgensen.

»Vi følger naturligvis loven. Der er intet galt i at køre fru Hansen fra A til B uden at få betaling for det. Problemet opstår, når der finder en betaling sted. Domstolene har ikke tidligere defineret, hvad der er samkørsel, og hvad der må opkræves. Det interessante er ikke indtægten, men omkostningen ved at køre folk,« siger han.

Taxachaufførrer demonstrerer mod Uber.

Nicolai Jørgensen gør samtidig opmærksom på, at taxichauffører har en lang række rettigheder som holdepladser og afgiftsfrihed på biler. Goder som Uber-kørere ingenlunde nyder godt af.

Jeg har en sløv køkkenkniv, så jeg kunne jo også foretage et par plastikoperationer, men det gør jeg ikke. Det gælder jo også for fødevarebranchen, at der er krav til, hvordan tingene håndteres.

Bo Weye Hansen, konsulent i 3F Chaufførerne
DEL CITAT

Fra fagbevægelsen er der dog ikke megen forståelse for den anke, fastslår konsulent i 3F Chaufførerne, Bo Weye Hansen. Han ser Uber som taxikørsel under »cowboy-lignende« forhold, fordi der ikke er de samme krav til biler og kørernes evner bag et rat.

»Jeg har en sløv køkkenkniv, så jeg kunne jo også foretage et par plastikoperationer, men det gør jeg ikke. Det gælder jo også for fødevarebranchen, at der er krav til, hvordan tingene håndteres. Det gør man ikke for at genere, men for at sørge for, at der er den rette sikkerhed,« siger han.

UBER TECH-LYFT/PROBE

Bo Weye Hansen anerkender dog, at det er nødvendigt at puste støvet af taxilovgivningen i Danmark. Blandt andet vil det være godt for kunderne, hvis de kunne give den enkelte chauffør karakter alt efter oplevelsen under turen, mener han med henvisning til Uber, der netop giver den mulighed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen