Berlingske Business

Uber-chauffør: Stikkermetoder bremser os ikke

UBER-BRITAIN/TRIBUNAL
Mandag falder der dom i Københavns Byret, hvor han er tiltalt for piratkørsel for at køre en mand fra taxabranchen en tur på otte kilometer. Foto:

Skulle Nicolai Jørgensen blive idømt en bøde i Københavns Byret, er han klar til at gå videre med sagen.

Uber-chauffør Nicolai Jørgensen får mandag svar på, om en kørsel i januar 2015 fra Reventlowsgade i København til Valby var ulovlig.

Mandag falder der nemlig dom i Københavns Byret, hvor han er tiltalt for piratkørsel for at køre en mand fra taxabranchen en tur på otte kilometer.

Uber-chaufføren, der også er formand for Foreningen for Deleøkonomi, forventer at blive frikendt.

Ellers "forsvinder samkørselsbegrebet ud af det danske sprog", mener han.

uber

Og han er klar til at gå skridtet videre, hvis Københavns Byret ikke er enig i den betragtning.

»Sagen vil blive anket på stedet, såfremt jeg skulle få en bøde. For det første er vi selvfølgelig uenige i samkørselstaksterne. Og for det andet er der nogle EU-retlige regler, der slet ikke er blevet kigget på endnu.«

»Man har fuldstændig isoleret set på taxaloven og egentlig glemt, at vi er en del af det indre marked og den Europæiske Union,« siger han.

Sagen er speciel, fordi det angiveligt var en taxachauffør, der bookede turen på Uber under navnet "John".

Taxalov Uber kører videre trods retssag Landsret: Uber er ulovl

Taxachaufføren fortalte efterfølgende Nicolai Jørgensen, at han havde i sinde at politianmelde Nicolai Jørgensen for kørslen. Den metode er Uber-chaufføren mildest talt ikke tilfreds med.

»Man skal jo tilbage til Anden Verdenskrig for at finde lignende stikkermetoder, hvis man skal bruge det udtryk,« siger Nicolai Jørgensen.

»Taxabranchen har misforstået deres rolle i samfundet. Vi har en tredeling af magten, og der mener jeg ikke, at taxabranchen er en del af den.«

Uber kører videre trods retssag Landsret: Uber er ulovlig taxik

Til avisen.dk bekræfter Søren Nicolaisen fra foreningen Taxiførere i Danmark, at en taxachauffør har kørt med Uber-biler for derefter at anmelde dem.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen