Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Uber-ballade får flertal til at kræve ny taxilov

07BUS20160501-154428-3-1028.jpg
Overskrift
Foto: Nikolai Linares
07BUS20160501-154428-3-1028.jpg
Overskrift
Byretten ventes i juni at afgøre, om seks Uber-chauffører har kørt piratkørsel. Men der er ingen grund til at vente på, at det spørgsmål er blevet besvaret ved domstolene, mener Rasmus Jarlov. Han byder Uber velkommen i Danmark, men understreger, at tjenesten skal betale skat og indordne sig lige konkurrencevilkår med taxibranchen. Foto: Nikolai Linares

Lovændring. Et flertal i Folketinget er klar til at modernisere taxiloven, efter at Uber har skabt ravage i hyrevognsbranchen. Partierne er dog langt fra enige om en model.

Frustrationerne i taxibranchen over kørselstjenesten Ubers voldsomme vækst og tsunamien af nye digitale løsninger skal håndteres i Folketinget. Derfor må transportminister Hans Christian Schmidt (V) skifte gear og træde på gaspedalen og indkalde til forhandlinger om en modernerisering af loven.

Det er beskeden fra et bredt flertal i Folketinget bestående af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF, LA, de Konservative og Alternativet. Partierne er dog langt fra enige om, hvorvidt en modernisering af taxiloven skal give plads til Uber. For nogle måneder siden var der sonderinger i kredsen af transportordførere. Men processen er gået i stå, og det er ikke godt nok, mener transportordfører for de Konservative Rasmus Jarlov (K).

»Vi skal i gang så hurtigt som muligt. Det er presserende, at vi får klarhed over taximarkedet i Danmark,« siger han.

07BUSMATHIAS-LIGHT-102446.jpg

Byretten ventes i juni at afgøre, om seks Uber-chauffører har kørt piratkørsel. Men der er ingen grund til at vente på, at det spørgsmål er blevet besvaret ved domstolene, mener Rasmus Jarlov. Han byder Uber velkommen i Danmark, men understreger, at tjenesten skal betale skat og indordne sig lige konkurrencevilkår med taxibranchen.

Nyt forsøg

Tidligere har der været taget tilløb til en modernisering af taxiloven. Senest i 2013, hvor daværende transportminister og SFs nuværende formand, Pia Olsen Dyhr (SF), i en betænkning lagde op til en række ændringer af loven. Det ærger Pia Olsen Dyhr, at det ikke lykkedes. Hun mener, at der nu hurtigst muligt må laves en ændring af taxiloven.

»Lige nu er det stilstand, og Uber underminerer taxibranchen, så det vil være fint at få indkaldt til forhandlinger,« siger hun.

Ligesom SF-formanden vil transportordfører Kim Christiansen (DF) også have en ny taxilov, der langt fra skal tilgodese Uber.

»Vi skal have kigget på taxiloven, og ting kan moderniseres. Men vi vil ikke have en liberalisering af taximarkedet, som nogen har våde drømme om. Der er behov for en masse slags lovgivning, hvor der også skal bygges ind, hvad det koster at bryde loven, så vi ikke skal prøvekøre de sager ved alle mulige instanser, imens alle mulige privattaxifirmaer som Uber tager brødet ud af munden på folk,« siger han med henvisning til, at sagerne ved byretten er blevet forsinket på grund af indsigelser fra forsvarerne.

aaa

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (A), mener, at de nuværende retssager ved byretten må gå deres gang. Men det skal ikke stå i vejen for at få lavet en modernisering af taxiloven.

»Det vil være rettidig omhu at få indkaldt til forhandlinger, så vi kan få klare linjer her. Målet er ikke at få det til at passe til Uber, men derimod at give nogle nye, gode muligheder til branchen,« siger han.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) fortæller, at han inden længe vil indkalde partierne for at drøfte muligheden for en regulering af taxilovgivningen. Her vil ministeren fremlægge sine betragninger om at regulere taxilovgivningen.

Det er dog endnu uvist, hvad Venstre vil bringe til bordet i forhandlingerne.

»Det er en drøftelse, som jeg foretrækker at tage med ordførerne, før jeg tager den i pressen,« siger Hans Christian Schmidt i en skriftlig kommentar.

FILES-US-TRANSPORT-ECONOMY-UBER

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen