Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Tyskerne kan miste S-toget

Tyskerne kan miste S-toget - 1
Foto:

S-togsselskabet i Berlin lever ikke op til sikkerhedskrav og flere hundrede vogne har kørselsforbud.

Tysklands hovedstad risikerer midlertidigt at miste sit S-togsnet, fordi vognparken ikke lever op til sikkerhedsbestemmelserne og man ikke kan nå at efterse dem.

Det blev meddelt i går, en halv snes dage efter at det tyske jernbanetilsyn beordrede 380 togvogne i remise. Vognenes hjul var ikke, som S-togsselskabet var blevet pålagt efter et uheld 1. maj, blevet kontrolleret for brud.

Siden har nærtrafikken i Berlin været kaotisk. Toge kører i bedste fald hvert 20. mod normalt hvert 10. minut, flere linjer er helt indstillet, andre forkortet og overtaget af busser eller regionaltog.

S-togsselskabets direktion på fire mand er i mellemtiden blevet afsat, men problemerne er langt fra løst. Der er nu en sådan flaskehals i værkstederne, at man ikke kan gennemføre de krævede eftersyn i tilnærmelsesvis det tempo, som er nødvendigt, hvis køreplanen skal holdes. Det er derfor muligt, at jernbanetilsynet beordrer midlertidig indstilling af alle S-tog, skrev avisen Tagesspiegel i går.

Kritikere påpeger, at problemerne er opstået, fordi S-togsselskabet har måttet overføre millioner til moderselskabet Deutsche Bahn, som forbereder sig på en børsnotering og har brug for gode regnskaber. Samtidig er antallet af medarbejdere kraftigt beskåret. Det har bl.a. betydet, at man ikke har haft tilstrækkeligt personale til eftersynene, hedder det.

S-togene i Berlin befordrede sidste år 388 millioner passagerer. Herudover har Berlin en undergrundsbane, der ejes af byens trafikselskab og årligt har 457 millioner passagerer; undergrundsbanen er ikke ramt af problemer. Det er til gengæld passagerer, som ankommer til en af Berlins to lufthavne, Tegel.

Her protesterer taxichauffører, efter at de er blevet pålagt at holde deres biler pæne og rene, lade passagerer betale med kreditkort og finansiere en uafhængig kontrolordning med 50 cent (3,75 kr.) pr. tur.

Det var også planen, at de skulle kunne tale engelsk, men det projekt har vist sig umuligt. En del af chaufførerne er så forargede over at skulle erlægge 50 cent, at de i flere dage har hindret passagerer i at stige ind i taxier i lufthavnen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen