Berlingske Business

Tyske klager forsinker milliarddyrt Femern-byggeri igen

Femern
Femern-tunnelen kommer til at tage mindst otte år at bygge. Foto:

Danskerne skal væbne sig med tålmodighed i forbindelse med byggeriet af en fast forbindelse mellem Lolland og Nordtyskland.

Det er resultatet af et møde mellem den danske og den slesvig-holstenske trafikminister mandag. Det skriver Flensborg Avis.

Den endelige tidsplan for milliardprojektet udskydes med et halvt år, så den først kommer i midten af 2018.

Det blev slået fast, da den nye danske trafikminister Ole Birk Olesen (LA) mødtes med sin slesvig-holstenske kollega Reinhard Meyer (SPD) i Kiel mandag.

Ifølge Reinhard Meyer er det de mange indvendinger og klager, der er kommet fra tysk side, der er årsagen til forsinkelsen.

Byggeri

Der er kommet ikke mindre end 12.600 fra tysk side alene. Og de skal alle behandles, før der kan fremlægges en tidsplan for byggeriet.

Reinhard Meyer understreger dog, at regeringen i Kiel stadig er fast besluttet på at gennemføre projektet, selv om byggeriet tidligst kan starte i 2020.

Ole Birk Olesen udtrykker forståelse for den tyske grundighed. Men tilføjer, at man naturligvis gerne vil bygge forbindelsen så hurtigt som muligt.

Det enorme projekt, der skal forbinde Rødbyhavn med den tyske ø Femern, bliver blandt andet set som en kærkommen saltvandsindsprøjtning til det trængte Lolland i form af nye job.

Lars Storr-Hansen

Femern-tunnelen kommer til at tage mindst otte år at bygge.

På tysk side er myndighederne dog stadig i fuld med gang med at tygge sig igennem de mange indsigelser fra borgere og organisationer, der er bekymrede for konsekvenserne af det store tunnelanlæg.

Det samlede budget for Femern-forbindelsen er knap 53 milliarder kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen