Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Tyske delebiler boomer

AM
Delebilskoncepterne vokser støt i Tyskland. Her er det kansler Angela Merkel, der er på vej ud af en delebil fra Daimlers Car2Go. Foto:

Delebilskoncepterne i Tyskland har en tung højre fod. I storbyer som München, Berlin og Hamborg kører flere og flere i delebilerne, hvilket påvirker salget af nye biler.

Fra 250.000 til 1.000.000 kunder. Sådan har udviklingen på det boomende tyske marked for delebiler været. Og det har tilmed kun taget fire år at runde kunde nummer én million.

Det skriver Bloomberg.

I Tyskland er der flere delebilstjenester, men det er i særdeleshed BMWs DriveNow og Daimlers Car2Go, der trækker læsset i den hastige udvikling. Netop disse to tjenester er også til stedet i Danmark: Car2Go har været her i et stykke tid, mens DriveNow lanceres i starten af september med 400 elbiler.

11BUSPix-elbil-indvendig.jpg

Fremgang i Tyskland for delebilkoncepterne falder sammen med, at antallet af nyregistrerede biler i Tyskland er begyndt at falde.

»Der er færre, der køber bil nummer to,« sagde BMW-direktør med ansvar for DriveNow, Rolls Royce og Mini, Peter Schwarzenbauer, i juni.

Præcis hvor store effekterne af delebilskoncepterne kan vise sig at være, er det endnu for tidligt at sige. Dertil er forretningerne stadig for unge. Men flere opgørelser fra såvel selskaberne selv som eksterne analysehuse peger på, at udbredelsen af dele- og bybiler fraholder folk fra at investere i køretøj nummer to.

Konsulenthuset Frost & Sullivan har sågar vurderet, at hver delebil i den sidste ende har potentialet til at fortrænge mellem seks og 15 privatejede biler.

På dansk jord har konsulenthuset Cowi tidligere udarbejdet en rapport med anbefalinger til at løse Københavns trængselsproblemer, hvor delebiler også blev fremhævet som en af mest effektive løsninger til prisen. Det er dog ikke alle, der kan se fidussen i delebilerne. BMW og Daimlers tyske konkurrent, Volkswagen, har indtil videre kun en begrænset delebilsforretning:

»Vi kan ikke rigtigt se business casen i de nuværende delebilsprogrammer,« siger VW-talsmand Moritz Drechsel til Bloomberg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen