Berlingske Business
17:42

Tysk vejskat bliver dyr

En af verdens største producenter af dyremad, A/S Arovit Petfood i Esbjerg, frygter et omsætningstab på et trecifret

millionbeløb som følge af den tyske vejskat, der ventes indført om mindre end et år.


Arovit henter

95 pct. af sin omsætning på 1,5 mia. kr. på eksportmarkederne, og dyremad til en eksportværdi på 1,1

mia. kr. transporteres via de tyske motorveje, hvor lastbiler i fremtiden belægges med en afgift på gennemsnitligt 1,12

kr. pr. km.


- Man kan sige, at vi bare må lægge afgiften oven i varens pris, men det levner den hårde internationale

konkurrence ikke plads til. Den ensidige danske emballageafgift har i forvejen ødelagt alt for meget, og med den tyske vejskat

stilles vi i en næsten umulig situation, siger adm. direktør Tonny Carstensen, Arovit Petfood.



Tungt vådfoder

Af

Arovits syv europæiske fabrikker producerer de to danske produktionssteder i Esbjerg og Vrå det transporttunge vådfoder

på dåse, som især rammes af den tyske vejskat.


Arovit har investeret et pænt millionbeløb i at

udvikle logistiksystemer til internationale indkøbs- og butikskæder på en række europæiske markeder,

og disse systemer er stærkt afhængige af Europas store transitland, Tyskland.


Tonny Carstensen appellerer til de

danske politikere om straks at tage initiativer til at afbøde virkningerne af den tyske vejskat, der trods indsigelser er godkendt

af EU Kommissionen.


Arovits indtjening kom af flere grunde under pres i fjor, da overskuddet før skat blev reduceret fra

84,5 til knap 15 mio. kr. Af den amerikansk ejede koncerns 930 medarbejdere udgør den danske stab i Esbjerg, Vejen og Vrå

700 ansatte.



Tab over en mia. kr.

Dansk Transport og Logistik, DTL, anslår, at afgiften vil ramme dansk erhvervsliv

som en handelshindring og koste over en mia. kr. årligt. Dertil kan komme tabte eksportindtægter som følge af,

at det bliver sværere at afsætte dyrere danske varer.


- Der er tale om en forvridende handelshindring, og den bliver

dyr for Danmark, der geografisk ligger i et europæisk yderområde, siger adm. direktør Michael Svane, DTL.


EU

Kommissionen har fastslået, at den tyske vejafgift følger EU-reglerne, selv om takstniveauet er højt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen