Berlingske Business

Tysk transportminister: VW indrømmer manipulationer i Europa

GERMANY VOLKSWAGEN
Foto:

Volkswagen har haft manipulationssoftware i europæiske biler, lyder det fra den tyske transportminister Alexander Dobrindt. De meget udbredte 1,6 dieselmotorer er også omfattet.

Ikke kun amerikanske Volkswagen-biler har været udstyret med software, der automatisk og systematisk manipulerer med forurenings-tests.

Den tyske transportminister Alexander Dobrindt sagde tidligere i dag på et pressemøde i Berlin, at skandalen også gælder Volkswagen-biler, der kører rundt på de europæiske veje.

GERMANY-US-STOCKS-AUTOMOBILE-ENVIRONMENT-VW

Det bl.a. skriver Frankfurter Allgemeine.

Det er endnu uklart, hvor mange biler, der er tale om, men ifølge transportminster vil det blive afklaret inden for de nærmeste dage.

Det har tidligere været nævnt, at snydesoftwaren, der har tilladt Volkswagen-biler at smyge sig igennem testene på et falsk grundlag, ikke har været »tændt« i biler uden for USA.

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES

Allerede onsdag fik transportministeren i forbindelse med arbejdet i en undersøgelseskommission viden om, at Volkswagen også har installeret manipulationssoftware i europæiske køretøjer.

Alexander Dobrindt sagde ifølge Frankfurter Allgemeine, at man vil fortsætte med at arbejde hårdt på at finde ud af omfanget og flere detaljer i samarbejde med Volkswagen »med henblik på at informere offentligheden yderligere.«

KENYA-MOTOR SHOW

Indtil videre stårt det dog klart, at det gælder de meget udbredte dieselmotorer 2,0 og den endnu mere almindelige 1,6.

Volkswagen har tidligere sagt, at den software, der gør det muligt at snyde i forureningstest, berører 11 mio. biler på verdensplan.

GERMANY BUSINESS US

Dobrindt kunne på pressemødet ifølge Bloomberg også bekræfte, at Tyskland har besluttet at udvide sin efterforskningen af skandalen til andre bilproducenter.

»Det er selvindlysende,« at de tyske bilmyndigheder »vil rette sin efterforskning ikke kun mod Volkswagen-modeller, men også foretage stikprøver hos andre bilfabrikanter,« fortalte Dobrindt ifølge Bloomberg journalisterne i Berlin.

 

 

 

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen