Berlingske Business

Tysk minister: Audi har indbygget snydesoftware i biler

GERMANY-COMPANY-EARNINGS-AUDI
Arkivfoto. Mens VW slås med gigantisk skandale om snydesoftware, siger tysk minister, at Audi har snydt med udledning.  Foto:

Mens VW slås med gigantisk skandale om snydesoftware, siger tysk minister, at Audi har snydt med udledning.

Audi har installeret ulovlig software i dieselmotorer for at omgå test af bilernes udledning af kvælstofilter, siger den tyske transportminister, Alexander Dobrindt.

Det er første gang, at Audis fabrikker i Tyskland afsløres, mens moderselskabet Volkswagen står midt i en gigantisk skandale om snyd af lignende karakter.

Ministeren fortæller, at bilproducenten har indbygget denne software i 12.000 biler solgt i Tyskland og 12.000 biler solgt i andre europæiske lande.

»I går har man opdaget uregelmæssigheder med bilserierne A8 og A7 med motorerne V6 og V8,« siger Dobrindt.

3PVW

De omfattede biler er produceret i perioden fra 2009 til 2013.

Det drejer sig ifølge ministeren om en velkendt metode. Under test holder bilerne igen med udledning af kvælstofilter, hvis man ikke drejer rettet mere end 15 grader. Så bliver deres reelle udledning ikke opdaget under test.

Drejes rettet yderligere, vil udledningen af kvælstofilter øges.

Meldingen falder, mens den store bilkoncern Volkswagen (VW), som Audi er en del af, fortsat slås med skandalen om snydesoftware.

Den omfatter omkring 11 millioner biler på verdensplan. Skandalen har allerede kostet VW et stort milliardbeløb i bøder, erstatning og forlig.

12BILHEDR-114442.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen