Berlingske Business

Tysk Mærsk-rival sank dybere i rødt i andet kvartal

HAPAG-LLOYD-MERGER/UASC
Arkivfoto: Hapag-Lloyd container. Foto:

Hapag-Lloyds resultater forværredes i andet kvartal i forhold til første kvartal, og sammenligner man med andet kvartal af 2015 er der endnu større grund til grå hår på hovedet.

Det unoterede tyske containerrederi havde et negativt driftsresultat (EBIT) på 44,5 mio. euro i april, maj og juni. Til sammenligning var der et marginalt EBIT-overskud på 5 mio. euro i første kvartal i år og hele 93 mio. euro i overskud på posten i andet kvartal af 2015.

På bundlinjen blinkede der rødt med et underskud på 99 mio. euro i andet kvartal efter et tab på 43 mio. dollar i første kvartal.

Fragtraten for Hapag-Lloyds containerskibe dykkede til 1019 dollar per tyvefodscontainer (teu) i kvartalet - et fald på næsten 5 pct. mod første kvartal og knap 20 pct. på et år.

Billede

Rederiet fragtede også færre containere end for et år siden, så samlet faldt omsætningen 22 pct. i forhold til det sammenlignelige kvartal i 2015.

Intens konkurrence og afdæmpet global økonomisk vækst forklarer dog de svage rater, og selv om lavt brændstofforbrug og et spareprogram forbedrer omkostningerne, er resultaterne skuffende, erkender rederiet, der i øjeblikket er verdens sjettestørste.

»I andet halvår vil vores hovedfokus være på at yderligere forbedre omkostningsbasen og at gøre hvad-som-helst vi kan for at få fragtraterne tilbage på et mere bæredygtigt niveau«, udtaler Hapag-Lloyds direktør, Rolf Habben-Jansen, i regnskabet.

GERMANY-ECONOMICS-TRANSPORT-HARBOUR

Hapag-Lloyd er i gang med at fusionere med konkurrenten UASC for at bedre kunne konkurrere med de store spillere i branchen, herunder A.P. Møller-Mærsks Maersk Line, der er verdens største.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen