Berlingske Business

Tysk gigant kickstarter danske elbiler

Tysk gigant kickstarter danske elbiler - 1
Her ses en elbil under et pressemøde i Dansk Design Center i februar 2009. Foto:

Almindelige biler drevet af el bliver tilgængelige for danskerne langt tidligere end forventet. Tysk biludlejningsgigant overhaler med aggressiv satsning danske elbil-projekter inden om.

Elbilen står nu til at blive udbredt i Danmark langt hurtigere end hidtil forventet. Fra den 1. september vil den tyske biludlejningsgigant Sixt, der er et af verdens største biludlejningsselskaber, sende hundredevis af elbiler af mærket Citroën C1 på gaden i Danmark.

Bilerne, der kan købes i fri handel, lejes i kortere perioder eller leases, har en rækkevidde på op mod 120 kilometer på en opladning. De kan oplades for cirka 10 kroner og kan lejes og leases til samme pris som en mellemklassebil. På gaden kommer bilen til at koste 185.750 kroner.

For at gøre tilbuddet attraktivt for så mange som muligt, vil Sixt give købere og lejere af elbilen store rabatter på lejen af almindelige biler:

»På den måde vil det aldrig blive et problem, at elbilens rækkevidde er begrænset. Skal man besøge familien i Jylland eller på ferie til Frankrig, så kører man bare ind på nærmeste Sixt-station, hvor der står en diesel-drevet stationcar klar til afhentning – med markant rabat,« siger Kasper Gjedsted, adm. direktør i Sixt Danmark.

Dækker de flestes behov
Sixt har indgået en eksklusivaftale om forhandlerretten på elbilerne, der bliver ombygget til eldrift i England. Tiltaget er det første af sin art i Europa, og Kasper Gjedsted forventer, at der kan sendes mellem 200 og 300 elbiler på gaden i Danmark inden udgangen af 2009:

»86 procent af danskerne har et kørselsbehov på under 120 kilometer om dagen, så for langt de fleste vil vores elbil sagtens kunne gøre det ud for den daglige bil. Mange taler om elbilen, som om det er noget, der først kan realiseres om mange år. Men hvorfor vente og opbygge en dyr infrastruktur, der risikerer at være forældet allerede før den står færdig, når vi har løsningen nu og her,« siger Kasper Gjedsted. Sixts model for introduktion af elbilen bliver da også modtaget med interesse fra en af Danmarks førende eksperter i elbiler:

»Sixt’s nye elbil-produkt er en meget lavpraktisk og enkel løsning på mange af de udfordringer, elbilen kæmper med. Den bil, som Sixt tilbyder, kan dække langt størstedelen af folks kørselsbehov, og vil både nedbringe CO2-udledningen og mindske forureningen i byerne. Det giver god mening,« lyder det fra Jørgen Horstmann, ingeniør og specialist i elbiler ved DTU.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen