Berlingske Business

Tysk bus- og lastbilkæmpe nedjusterer efter omstrukturering

BRITAIN-FRANCE-TRANSPORT-STRIKE
ARKIVFOTO. Det tyske selskab MAN, der er nok er mest kendt for sin produktion af busser og lastbiler, har nedjusteret forventningerne til årets resultat som følge af en stor omstrukturering af selskabets produktion og administration i Europa. Foto:

Det tyske selskab MAN, der er nok er mest kendt for sin produktion af busser og lastbiler, har nedjusteret forventningerne til årets resultat som følge af en stor omstrukturering af selskabets produktion og administration i Europa.

MAN varslede tilbage i slutningen af juni, at det som led i en sparerunde blandt andet ville afskedige 1800 medarbejdere, og udgifterne dertil er der nu sat beløb på.

Det tyske selskab venter at bruge 170 mio. euro - svarende til 1270 mio. kr. - på omstruktureringen af selskabets produktion af lastbiler og en strømlining af en række administrative funktioner.

Det skriver Bloomberg News.

De udgifter kommer til at gå ud over indtjeningen i år, da MAN nu regner med en halvering af overskudsgraden i forhold til sidste år mod en tidligere forventning om en "stabil udvikling".

Tiltagene kan aflæses i regnskabet for andet kvartal, hvor selskabet har måttet se sidste års overskud på 154 mio. euro vende til et underskud på 19 mio. euro. Ordreindgangen faldt i kvartalet med 7 pct. til 3,7 mia. euro, hvilket især skyldes tilbagegang i Latinamerika.

- Det er selvfølgelig ikke nogen let opgave at påbegynde fundamentale og omkostningskrævende tiltag for at sikre fremtidens vækst i så økonomisk svære tider. Alligevel føler vi os overbeviste om, at vi er nødt til at reagere for at ruste MAN til fremtiden, siger selskabets administrerende direktør, Georg Pachta-Reyhofen, i en meddelelse.

Hverken nedjusteringen eller udgifterne til omstruktureringen virker dog til at bekymre investorerne. MAN-aktien ligger mere eller mindre uændret på børsen i Frankfurt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen