Berlingske Business

Tvangsindgreb på VW-biler kan koste bilejeren penge

NY
Overskrift
VW-skandalen kan koste indehavere af Volkswagen-biler dyrt. Foto:
 

Dieselbiler fra Volkswagen yder dårligere, når »snydesoftwaren« ikke længere er slået til, viser ny undersøgelse. Det er ikke sikkert, at ejerne får kompensation.

Nu er den gal igen. Ikke nok med, at Volkswagen har ført forbrugere bag lyset ved at installere software, der er udviklet til, at bilerne med dieselmotorer skal vise sig bedre, end de egentlig er, når de bliver testet, kommer regningen muligvis til at ende hos indehaverne af VW-biler.

91.927 danske VW-biler har det omtalte snydesoftware installeret, og det skal med al sandsynlighed fjernes næste år, skriver Finans.dk.  Det kan dog få den uheldige bivirkning, at bilerne derefter vil køre mindre på literen.

Når snydesoftwaren bliver fjernet fra bilerne, kan det forringe bilernes ydeevne, samtidig med at det kan have negativ indflydelse på brændstoføkonomien, viser en ny undersøgelse fra Consumer Report.

»Hvis bilerne generelt kører kortere på literen, mener vi, at bilejere har krav på kompensation, fordi der er tale om en direkte meromkostning. Men der er en bagatelgrænse – 0,1 kilometer kortere på literen er ikke nok. Og brændstoføkonomi er i forvejen svær at vurdere, fordi der er forskelle i kørestil,« siger Juridisk chef i Forenede Danske Motorejere, FDM, Per Alkestrup.

Før- og efter-målinger af bilernes ydeevne kan – ifølge FDM - være en mulighed, når de skal konstatere, om bilerne præsterer dårligere efter, at snydesoftwaren er fjernet.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen