Berlingske Business

Turistforbedringer rammer bilister

Turistforbedringer rammer bilister
Overskrift
København vil nu sørge for, at turisterne sættes af busserne mere centralt i byen. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
 

Københavns Kommune forvandler bilparkeringspladser til busholdepladser for at hjælpe turister. Flere ændringer kan være på vej.

Københavns bilister får lidt færre parkeringspladser at holde på. Til gengæld får turistbusserne mulighed for at holde mere centralt. Denne midlertidige løsning har Københavns Kommune sat i værk for at hjælpe turisterne til en bedre oplevelse af hovedstaden.

»Omkring Grønningen er vi nu i fuld gang med at konvertere nogle traditionelle p-pladser til turistbuspladser. Det prøver vi nu i sommermånederne i en midlertidig periode,« siger Jens Elmelund, udviklingsdirektør i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Også andre forbedringer for turisterne kan være på vej. For Teknik- og Miljøudvalget har bedt embedsmændene komme med konkrete bud på, hvordan København kan skabe bedre holdeplads og afsætningsmuligheder for turistbusserne. De forslag skal der tages stilling til i slutningen af august.

»Hvis det bliver politisk vedtaget, så er det noget, som vil kunne mærkes i turistbranchen,« siger Jens Elmelund.

Ønsket om bedre afsætnings- og parkeringsforhold er ingen overraskelse hos Københavns Kommune.

»Det er en kritik, som vi har hørt flere steder fra,« siger han.

Hovedstaden bliver også kritiseret for at være for grim grundet den massive ombygning, som er i gang. Dette har man også noteret sig på Rådhuset og forsøgt at gøre noget ved.

»Der er ingen tvivl om, at de mange anlægsprojekter i byen har en bagside. Der er byggehegn, som ikke er de smukkeste i verden. Så derfor har Teknik- og Miljøforvaltningen opfordret de forskellige bygherrer til at udsmykke stederne pænere, og mange har taget rådene til sig. Men vi kan kun give gode råd. Formelt set har vi kun kompetence til at beslutte noget inden for det trafik- og sikkerhedsmæssige – ikke det æstetiske,« siger han.

Opfordringen er ifølge Jens Elmelund blevet sendt ud til Københavns mange bygherrer så sent som i begyndelsen af 2013.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen