Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Tung flygigant taber højde: Forbereder sig på heftig slankekur

EADS-RESULTS/
Topchef i Airbus Tom Enders har rigeligt at se til for tiden. Foto:

Forsinkelser, motorproblemer og en "Superjumbo" der taber fart, har skabt så meget turbulens i Airbus, at topchefen nu finder kniven frem.

Bunken af udfordringer på Tom Enders skrivebord vokser og vokser. Topchefen i flyproducenten Airbus har derfor fundet sparekniven frem og gør nu klar til at skære kraftigt i omkostningerne med en ny og omfattende restruktureringsplan, der træder i kraft i næste måned.

Ifølge Financial Times er målet at skære i den civile del af flyproduktionen, som tæller 70 pct. af selskabets omsætning. Tom Enders vil fjerne funktioner, der i en overlapper hinanden i moder- samt datterselskaberne. Planen er ikke færdiggjort endnu, men Financial Times mener at vide, det kan koste job på tværs af gruppen og samtaler med fagforeningerne vil begynde snart.

SINGAPORE-AIRLINES-A380/

Tom Enders skal kæmpe på flere fronter. Senest er han og selskabet blevet presset af ekstra udgifter på 1,4 milliarder pund i forbindelse med motorproblemer ved udviklingen af det militære transportfly A400M. Også forsinkelser hos underleverandørerne truer med at forsinke leverancer af det nye A350, der er et to-motorers jetfly.

En særlig stor sten i skoen er dog den såkaldte "Superjumbo" A380, som i den grad kæmper med at få nye ordre.

Artiklen fortsætter under billedet
FILES-BRITAIN-AEROSPACE-EU-POLITICS
Airbus A380 er blevet en stor udfordring for selskabet. Foto : LEON NEAL

Senest har Singapore Airlines skruede ned for antallet af A380. Det asiatiske flyselskab forpligtede sig i 2007 til at lease og indgå en slags lejeaftale på ti år for selskabets første fem fly, men når den første af de aftaler udløber i oktober næste år, siger det asiatiske selskab stop. Af de fem fly har Singapore Airlines valgt ikke at forlænge kontrakten på det første fly, når den udløber næste år. Der er dog endnu ikke taget en beslutning, om de sidste fire flyvere skal droppes.

BRITAIN-AVIATION-SHOW-AEROSPACE-MANUFACTURING

Det er ikke gode tegn for selskabet, at Singapore Airlines ikke ser et behov for en større flåde af A380, og ude i fremtiden må Airbus ligeledes se ordrebogen svinde betragteligt ind på »Superjumboen«, der har kostet mere end 20 milliarder dollar at udvikle. I 2018 skal selskabet levere 12 flyvere mod 27 i 2015.

THAI AIR BOING 747 TIL ARKIV

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen