Berlingske Business

Trods usikkerhed om afgift styrer bilsalget mod nyt rekordår

Selv om udsigt til ændrede afgifter lagde en dæmper på bilsalget i flere måneder, tegner 2017 til nyt rekordår.

Bilglade forbrugere i Danmark har tilsyneladende lagt forsigtigheden af sig, efter politisk usikkerhed om bilafgifterne ellers lagde en dæmper på salget i august og september.

Bilsalget i november er helt på linje med samme måned i 2016 med 18.300 nyindkøbte biler, viser opgørelse fra Danmarks Statistik. Det svarer til en stigning på 0,3 procent i forhold til november 2016.

Og med fornyet fart på bilsalget, der også klarede sig godt i månederne inden forhandlingerne om bilafgifter, er der udsigt til et nyt rekordår for bilbranchen. Det vurderer Jonas Spendrup, økonom i Dansk Erhverv.

- Der har i gennemsnit været en tilgang på 18.500 nye biler om måneden i 2017 indtil nu i 2016 lå det samlede månedsgennemsnit på 18.550, skriver han i en kommentar.

Ifølge Jonas Spendrup kræver det, at bilsalget i december overstiger 19.100 nye biler, hvis rekordåret 2016 skal overgås.

- Altså lidt højere end hvad vi ellers har set om måneden i 2017 indtil nu, men bestemt ikke urealistisk, siger han.

Bilbranchen meldte i august og september om svigtende salg, mens politikerne forhandlede om registreringsafgifter. Mange bilkøbere udskød tilsyneladende beslutningen med udsigt til at kunne slippe billigere i afgift.

I slutningen af september indgik regeringen og DF en aftale, der blandt andet sænkede registreringsafgiften.

Danmarks Statistik har tidligere konkluderet, at bilbranchen havde "en del flere" konkurser end de foregående år i perioden, hvor der blev forhandlet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen