Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Trods passagerfald: DSB præsterer nyt millionoverskud

DSB
Passagernedgangen fortsætter for DSB, der dog fortsat præsterer overskud på bundlinjen. Foto:

DSB er i stadig bedre økonomisk form, men stigende konkurrence fra biler og busser giver tilbagegang på passageromsætningen.

DSB fortsætter den økonomiske fremgang, og i årets ni første måneder tjente transportvirksomheden 595 millioner kroner før skat.

Det fremgår af det seneste kvartalsregnskab, DSB har præsenteret ved middagstid onsdag.

Dermed fortsætter selskabet takterne for 2017, der foreløbig har budt på pæne overskud efter en række år med blodrøde tal på bundlinjen.

Pix: DSB1

De senere år har IC4-mareridtet kastet lange skygger over DSBs forretning i takt med, at virksomheden har afskrevet de milliardyre tog, der blev købt ved årtusindskiftet, men hvor størstedelen aldrig er kommet i drift. De få tog, der rent faktisk fungerer, er i dag en del af den regionale togdrift.

Det er dog ikke passagerne, der driver væksten hos DSB. Her man i årets første ni måneder oplevet et fald på to procent i antal rejser sammenlignet med året før. Ifølge DSB er det særligt i S-togene, hvor omfattende sporarbejde og etableringen af et nyt signalsystem har udfordret den daglige drift.

Men også rejserne på tværs af Storebælt er udfordret, konstaterer selskabet. Biltrafikken er således vokset, mens »busser samt samkørselstjenester« gør indhug i DSBs kerneforretning.

I alt var der 143,4 millioner rejser med DSB i de første ni måneder, 3,6 millioner færre end i samme periode sidste år.

Antallet af rejser med S-tog faldt 3,3 millioner til 82,5 millioner rejser, mens rejser med fjern- og regionaltog i Østdanmark samlet tegnede sig for et fald på 426.000.

Det noteres samtidig, at den varslede nedsættelse på Storebæltsafgiften vil »skærpe konkurrencen yderligere«.

20BUSPortraet-af-Ole-Birk#3.jpg

Når DSB alligevel kan præsentere fremgang på bundlinjen, skyldes det, at et fald i drifts- og finansieringsomkostninger. DSB oppebærer fortsat en gæld på 4,66 milliarder kroner, men den er blevet reduceret med 1,3 miliarder i 2017.

På et andet vigtigt parameter - kundepunktligheden (kunder, der ankommer til tiden, red.) - er DSB fortsat udfordret. I kontrakten med staten er DSB og Banedanmark forpligtiget til et mål på 82,4 procent, og er man fortsat efter: 79,1 procent lå kundepunktligheden på i årets første ni måneder. Det er dog en forbedring sammenlignet med samme periode sidste år.

Det er særligt strækninger over Øresund, hvor sporarbejde og grænsekontrol giver anledning til forsinkelser, der forplanter sig yderligere ud i togsystemet. Navnlig Kystbanen er berørt af forstyrrelserne.

Skandaleramte IC4-tog kom aldrig rigtig på banen

Banedanmarks omfattende arbejde med sporene i Danmark ventes også at fortsætte med at drille driften resten af året, oplyser DSB.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen