Berlingske Business
17:59Business Live er tilbage i morgen kl 7

Trods dødsfald og ulykker: Teslas biler kører selv næste år

TESLA-GIGAFACTORY
Foto:

Bilproducenten Tesla mener at kunne have fuldstændig selvkørende biler på gaden ved udgangen af 2017. Dermed sætter de pres på de øvrige konkurrenter i ræset og fejer sikkerhedskritik af vejen.

Han har tjent millioner af dollars på betalingsuccesen PayPal, han har skiftet elbilens Ellert-image ud med sportsvognens, og nå ja, han har sendt raketter ud i rummet.

Hvis der er noget, millionæren og Tesla-stifter Elon Musk kan, så er det at føre sine ambitioner ud i livet.

Og ambitiøs, det er, hvad den seneste melding Tesla er. Han bebuder nemlig, at Tesla allerede ved udgangen af 2017 har fuldt udviklede selvkørende biler.

09BUSSelvk-rende-Voldsom-Vo.jpg

Udstyret vil være så perfekt, at man kan sætte sig i sin bil og lade den køre fra kyst til kyst i USA, lyder det skråsikkert fra Tesla. Dermed vil bilerne af sig selv kunne køre hele vejen fra et hjem i Los Angeles til New York, hvor man sættes af på Times Square, inden bilen selv parkerer. Intet mindre har Musk bebudet ifølge Financial Times - vel at mærke allerede ved udgangen af 2017.

Tesla indsamler en lang række data for at lære bilerne at køre selv. Bilerne har otte kameraer med 360 graders vinkel, der kan skue 250 meter frem. Tolv sensorer komplementerer kameraerne. Samtidig er der en radar, der skuer fremad, og som kan se gennem tåge, massiv regn, støv og sågar andre biler. Den nye hardware kommer til at koste 8000 dollar - cirka 52.000 kroner.

De biler, der produceres nu har allerede udstyret til at kunne være fuldt ud selvkørende med et væsentlig større sikkerhedsniveau end med et menneske bag rattet, fortæller Tesla Motors i et blogindlæg.

Fabrikanten henviser til, at bilerne har otte kameraer med 360 graders vinkel, der kan skue 250 meter frem. Tolv sensorer komplementerer kameraerne. Samtidig er der en radar, der skuer fremad og som kan se gennem tåge, massiv regn, støv og sågar andre biler.

MEXICO ASTRONAUTICS

Model S og Model X produceres med den nye hardware, som altså angiveligt kan overflødiggøre en chauffør i kød og blod.

Deadlines og dødsfald

Nyheden fra Tesla kommer, selv om ulykker har sået tvivl om systemernes formåen. En amerikansk Tesla-ejer mistede i maj livet, imens »Autopilot«-funktionen, som Tesla selv kalder den, var slået til. Derudover er der et juridisk slagsmål under opsejling i Kina, hvor det automatiske styresystem kædes til et dødsfald.

Ulykken i USA har fået Tesla til at opgradere det automatiske styresystem. Alligevel tordnede Elon Musk onsdag mod mediernes dækning af ulykkerne specielt den amerikanske ulykke, beretter Financial Times.

»Hvis du afskrækker folk fra at købe selvstændige biler, så dræber du folk,« lød advarslen fra Elon Musk, der pegede på, at dækningen af de 1,2 millioner, der dør verden over i trafikken, »ikke reflekteres særligt godt af medierne«.

Myndighederne har stadig til gode at give grønt lys til førerløse biler, men Tesla vil i ventetiden lade systemet være tændt i en »skyggetilstand«, hvor selskabet indsamler data.

 

Artiklen fortsætter under billedet
AUTOSHOW-PARIS/
Tesla Model X. Foto : BENOIT TESSIER

Dataene skal give viden om situationer, hvor systemet enten har forhindret eller forårsaget ulykker, hvis det havde været aktiveret og styret bilen.

Fisker

Meldingen fra Tesla skal nok skabe debat om selvkørende biler, men den kan også få gåsehuden til at prikke frem hos konkurrenterne. Hvis Tesla virkelig bliver klar til slutningen af 2017, vil en mand som Johan Jungwirth se en kende gammeldags ud.

Han står i spidsen for Volkswagens digitaliseringsenhed og bebudede tilbage i august ifølge Reuters, at VW fører kapløbet om at komme med fuldt ud selvkørende, førerløse biler. Og i marts sagde Jungwirth på en bilkonference ifølge BBC:

»Om nogle få år vil vi se køretøjer uden rat eller pedaler. Dette er ikke 2030. Jeg taler om fem år fra nu. I 2025 vil det være hverdag,« sagde han.

US-INVESTIGATION-CONTINUES-INTO-TESLA-DRIVER'S-DEATH-WHILE-IN-AU

Det vil altså være fire år efter Tesla. Men inden der for alvor kommer nervøse trækninger hos cheferne i giganterne VW og Toyota, skal Elon Musk nok levere synlige resultater. Firmaet har nemlig en lidet stolt tradition for at være forsinkede med deres produkter. Blandt andet kom Teslas model X år for sent.

Og Berlingskes bilskribent, Henrik Dreboldt, ser da heller ingen teslaer køre førerløst på tværs af USA om godt et år.

»Det kan godt være, at det med det yderste af neglene vil kunne lade sig gøre teknologisk, men infrastrukturen er slet ikke på plads. Det bliver med garanti forsinket,« siger han.

Dreboldt, der qua sit arbejde har et indgående kendskab til, hvad de forskellige bilproducenter har på gaden, vurderer, at de øvrige producenter snarere ser Musk som inspiration end en egentlgt konkurrent.

»Tesla har virkelig sparket døren inden for elbiler, men når først Volkswagen prikker 4.000 ingeniører på skulderen og siger: Nu skal marcherer vi den vej. Så får de et produkt, der er Teslas overlegent,« siger Henrik Dreboldt.

I 2015 solgte Tesla for godt 27 milliarder kroner, imens Volkswagen kunne præstere mere end 1.500 milliarder kroner.

23BUSMorten-Jakobsen-113017.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen