Berlingske Business

Trods dieselgate: BMW kan ikke støde Audi fra tronen som sponsor for Bayern München

FILES-GERMANY-EU-ANTI TRUST-AUTOMOBILE
Foto:

BMW havde håbet, at Volkswagens dårlige omdømme efter dieselgate ville sende Audi ud i kulden som sponsor for fodboldklubben Bayern München. Men der skal åbenbart mere end en gedigen skandale til at bryde en mangeårig relation.

Audi har i årevis været en af hovedsponsorerne for fodboldklubben Bayern München. Til stor ærgrelse for den bayerske rival BMW, der selvfølgelig lugtede blod, da dieselgate ramte VW-koncernen, der også ejer og producerer Audi.

Ifølge den tyske avis Handelsblatt har BMW internt i fodboldklubben fået støtte til sit forsøg på at støde Audi fra tronen. Tidligere ministerpræsident i Bayern, Edmund Stoiber, der er medlem af fodboldklubbens supervisory board, har lobbyet for, at BMW skulle ind i varmen og overtage Audis plads. Men forgæves.

»BMW forsøgte at udnytte Audis diesel-svaghed, men er mislykkedes med det,« siger en kilde fra klubben til Handelsblatt.

I 2015 kom det frem, at Volkswagen-koncernen i årevis havde fusket med softwaren i koncernens dieselbiler, så bilerne så ud til at forurene betydeligt mindre, end de reelt gjorde. Det er sagen, der er kendt som dieselgate, og som har kostet VW-koncernen 25 milliarder dollar i bøder og forlig i USA samt en bøde på en milliard euro i Tyskland.

Den tyske efterforskning af dieselgate er blevet udvidet til også at omfatte Daimler og Audi, hvis topchef, Rupert Stadler, blev arresteret sidste måned for forsøg på at påvirke vidner.

Fængslingen har dog ikke påvirket Rupert Stadlers position i fodboldklubben, hvor han stadig sidder i supervisory board. Det samme gælder i øvrigt tidligere Volkswagen-CEO, Martin Winterkorn, der for nylig i USA er blevet tiltalt for bedrageri i dieselgate-sagen.

Bayern München har i øjeblikket tre sponsorer, som også hver ejer 8,33 pct. af klubben: Audi, sportstøjproducenten Adidas og forsikringsselskabet Alianz.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen