Berlingske Business
14:34SEB falder på børsen efter milliardnedskrivning

Trekantsdramaet mellem Aarhus og Sjællands Odde

30BUSHenrik-Lind-staar-bag-.jpg
Der skulle nu være en ny spiller på banen i kampen om Mols-Linien. Det er milliardæren Henrik Lind, der har tjent sine penge på selskabet Danske Commodities, der handler med el. Ifølge rygter i markedet skulle han være klar til at byde 40 kroner per aktie for Mols-Linien, men Henrik Lind vil ikke kommentere oplysningerne. Arkivfoto: Martin Dam Kristensen

Et selskab til salg og en købsvillig kapitalfond. Det lyder som ingredienser i et hurtigt handelshåndslag, men i Mols-Liniens tilfælde er købsprocessen blevet noget mere farverig, end da Polaris og rederiet lagde fra land. Det trækker op til et trekantsdrama. Nye læsere kan begynde her.

Der var kun syv minutter imellem meddelelserne, men det var rigeligt tid til at lure, hvilken kurs der snart skulle sættes for Mols-Linien. Det var fredag den 3. juli klokken 15,05, at den første meddelelse ramte Fondsbørsen. Klokken 15:05 på en ellers doven fredag oplyste Mols-Linien, at kapitalfonden Polaris med ledende partner Jan Johan Kühl ved roret nu kontrollerede 29,95 procent af aktierne i selskabet.

Thomas Tang er aktionær i Mols-Linien

Meddelelsen var dårligt rykket ned ad nyhedsbureauernes »seneste-lister«, før en ny meddelelse trumfede den første: Polaris ville ikke nøjes med de 29,95 procent. Man ville derimod fremsætte et købstilbud på hele Mols-Linien. En uge efter kom det endelige tilbudsdokument: 34 kroner per aktie var kapitalfonden klar til at give og dermed 482 mio. kroner for hele selskabet.

»Det er en virksomhed, der i den grad har hungret efter at få en stabil ejerstruktur. Vi ser en virksomhed, der er i bedre gænge, og som er kommet igennem det værste og faktisk er levedygtig. Vi tager en dyb indånding og giver en halv milliard kroner for en virksomhed, der har bare 40 mio. kroner i egenkapital,« sagde Jan Johan Kühl.

fae

Uenighed om prisen

Få kilometer fra kajen i Aarhus, hvor Mols-Linien lægger til på sin færd hjem fra Sjælland, sad Thomas Tang fra det lille investeringsselskab Medium Invest. Selskabet havde igennem længere tid haft Mols-Linien på sin liste over aktier, der skulle holdes øje med, og da det endelige købstilbud kom, var Thomas Tang ikke i tvivl. Mols-Linien var en aktie med potentiale, og Medium Invest valgte at gå ind i aktien.

Med tilbudsdokumentet fra Polaris fulgte nemlig en redegørelse fra bestyrelsen i Mols-Linien, hvor man gennemgik selskabet minutiøst: Overfarten mellem Aarhus-Odden tager ca. 75 minutter, mellem Ebeltoft-Odden ca. 55 minutter, og man sejler op til 24 gange dagligt. Men mere vigtigt så fremskrev bestyrelsen også forventningerne til Mols-Linien for regnskabsåret 2016: 92 mio. kroner i overskud efter skat mod blot 21,4 i 2014.

 

Fair for aktionærerne

Mols-Liniens finansielle rådgiver, Handelsbanken, kaldte på baggrund af blandt andet resultatfremskrivelsen buddet fra Polaris for »fair for aktionærerne« i Mols-Linien, mens bestyrelsen i sin konklusion kaldte Polaris’ overtagelse af rederiet for »positiv for Selskabet og Aktionærer«.

Den vurdering var Thomas Tang og flere andre småinvestorer dog ikke enig i, og de slog pjalterne sammen for med det ene formål at sige nej til Polaris’ købstilbud.

»De (Mols-Linien, red.) er kommet i mål, og de er begyndt at tjene penge igen, og så vil vi være ærgerlige over, at der kommer en kapitalfond og snupper hele gevinsten.«

ML

Kapløb mod 90

Da Polaris offentliggjorde, at man ville have fingre i hele Mols-Linien, offentliggjorde man samtidig, at man gennem en række investorer har sikret sig tilsagn på lidt over 76 procent af aktierne i Mols-Linien.

76 procent er meget, men det er desværre ikke helt nok, hvis Polaris skal være sikker på at komme igennem med et af sine delmål: En afnotering af Mols-Linien. Hvis kapitalfonden når op på 90 procent af aktierne, kan de tvangsindløse resten, og så er det en ren formalitet at afnotere Mols-Linien. Aktionærgruppen med Thomas Tang som talsmand kæmper for at nå selv samme linje – altså ti procent af aktierne. Oprørerne har ifølge dem selv rundet fem procent, men som Berlingske tidligere har erfaret, æder Polaris sig også ind på de tilbageværende 24 procent af aktionærerne. Men kapitalfonden er på ingen måde klar til at sætte prisen op for at stoppe dette kapløb.

»Vores klare melding er, at prisen på 34 kr. pr. aktie står fast. Vi har forhandlet den med alle de store aktionærer, og det er en pris, som vi synes er fair. Og derfor er det prisen, og vi kommer ikke til at ændre den,« siger Jan Johan Kühl.

Rigmandens entré

Kapitalfonden skriver dog i sit tilbudsdokument, at de forbeholder sig retten til at hæve buddet, hvis der kommet et højere bud fra en ekstern tilbudsgiver. I går begyndte rygterne om netop sådan et tilbud at svirre.

Ifølge Jyllands-Posten skulle milliardæren Henrik Lind, der har tjent sine penge på selskabet Danske Commodities, være klar til at byde 40 kroner per aktie for Mols-Linien. Det er dog indtil videre forblevet ved rygterne:

»Som helt vanligt kommenterer jeg aldrig på rygter,« skrev Henrik Lind i en SMS til Berlingske.

14BUSMols-Linien-Thomas-Tan.jpg

De 40 kroner var ikke nok til at slå oprørsgruppen ned. Thomas Tang udtalte i går til Berlingske, at man mener, Mols-Linien bør have en værdi på omkring 60-70 kroner per aktie, og han bebudede, at man ville fortsætte kampen for at nå de ti procent, om modstanderen hedder Polaris eller Henrik Lind.

Fra paria til ombejlet

Tilbage står dog, at Mols-Linien er gået fra at være usælgelig til at være ganske ombejlet. Men en række spørgsmål står også ubesvaret hen. Har Henrik Lind midlerne til at købe Mols-Linien, eller skal der andre med ind? Og hvad vil han gøre med Polaris’ ejerandel på 29 procent, der i givet fald vil forhindre ham i at tvangsindløse? Hvem der hurtigst lander på Mols-Linien-feltet på Matadorbrættet må tiden vise. Næste deadline i sagaen er den 12. august klokken 16.00, hvor Polaris’ tilbud – der stadig er det eneste bud på Mols-Linien – udløber.

mols

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen