Berlingske Business

Transportminister står ved danske regler om fragtkørsel

Transportminister
Danmarks definition af en cabotagetur er i overensstemmelse med EU-reglerne, siger Hans Christian Schmidt. Foto:

Danmarks definition af en cabotagetur er i overensstemmelse med EU-reglerne, siger Hans Christian Schmidt.

Når en udenlandsk lastbilchauffør i Danmark både læsser varer af og fylder nye på tæller det for to ture.

Sådan fortolker de danske myndigheder EU-reglerne for udenlandske chaufførers arbejde på de danske veje. Og det bliver der ikke rokket ved, selv om EU-Kommissionen har trukket Danmark for EU-Domstolen.

Det slår transportminister Hans Christian Schmidt (V) fast.

»Medmindre der er nye oplysninger i sagen, fastholder vi fra dansk side, at Danmarks definition af en cabotagetur er i overensstemmelse med EU-reglerne,« siger ministeren.

»Dette gælder også det fastsatte bødeniveau i Danmark, siger han og henviser til, at Danmark udsteder bøder på op til 35.000 kroner for brud på cabotagekørsel.«

07BUS20160501-154428-3-1028.jpg

Kommissionen mener, at Danmark ikke anvender EU's regler for cabotagekørsel, som giver udenlandske transportfirmaer lov til at udføre op til tre cabotageture inden for syv dage i en anden medlemsstat end deres egen, efter de har læsset varer af.

I september sendte EU-Kommissionen en begrundet udtalelse til de danske myndigheder, hvor Danmark fik muligheden for at rette ind, ellers ville sagen gå videre til EU-Domstolen, lød det. De finske myndigheder fik samme besked.

»Eftersom Danmark og Finland ikke har bragt deres lovgivning i overensstemmelse med EU-retten, har Kommissionen nu besluttet at indbringe Danmark og Finland for EU-Domstolen,« hedder det i en pressemeddelelse fra kommissionen.

»Vi har endnu ikke modtaget selve stævningen. Men vi vil selvfølgelig se nærmere på den, så snart vi har den,« siger Hans Christian Schmidt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen