Berlingske Business

Transportbranchen tilfreds med trafikplan

Transportbranchen tilfreds med trafikplan - 1
Foto:

Transportbranchen glæder sig sig over, at den nye trafikaftale ikke lægger yderligere byrder på transporterhvervet.

Udenlandske lastbiler og personbiler kommer til at betale for at køre på de danske veje, mens den danske transportbranche bliver friholdt fra at bidrage økonomisk til realiseringen af den gigantiske trafikplan, som Folketinget vedtog torsdag.

Og det er man godt tilfreds med i Transportbranchens organisation, Dansk Transport og Logistik (DTL).

"En afgiftsomlægning kan nok øge incitamentet til at udnytte de massive investeringer i den kollektive trafik. Men for godstransporten er det afgørende, at regeringen fra starten har meldt ud, at der ikke bliver tale om yderligere belastninger af transporterhvervets rammebetingelser. Derfor er aftalens udfald positivt for os," siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Han mener dog ikke, at de 94 milliarder kroner, som planen koster, rækker langt nok i forhold til det massive behov, der er for investeringer i infrastruktur.

"Vi roser de nye principper om en rullende langtidsplanlægning og en infrastrukturfond med øremærkede midler, men vi beklager, at der stadig er alt for få penge til at modvirke trængslen på vores veje i de kommende år. De fleste af de 94 mia. drejer sig om vedligehold samt investeringer, der alligevel skulle have været foretaget. Med de trængselsproblemer, som DTLs medlemsvirksomheder dagligt møder, skal der flere midler til," siger Erik Østergaard.

Han roser dog, at aftalen indeholder en lang række initiativer, der har positiv indflydelse på afviklingen af godstransporten, f.eks. en forbedring af adgangsvejene til flere vigtige havne.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen