Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Transport som lyn og torden

Det går ikke stille af, når man drager afsted i en Subaru Forester 2,5 turbo - den senest godkendte varebil på 30 pct. beskatning herhjemme. Godt seks sekunder er den japanske MPV-bil om at nå op til 100 km/t.

Det er kun varevognsudgaven, der har den kraftige boxermotor på 210 HK og et moment på voldsomme 320 Nm. Og vil man hurtigt fra land, skal geare ned for at få alle hestene af stald. Bliver man i femte gear, er der trækkraft fra 55 km/t - og så er tempoet adstadigt.

Det er nu en fordel ved bilen - for bliver man i lave omdrejninger, er bilen ganske rolig at køre i. Gearskiftet (kun 5 trins) er lidt kantet at arbejde med, så når man skifter hurtigt gear under kraftig acceleration, kan man let overhale syncromessen - og det lyder jo ikke rart..

Forester Turbo har konstant firehjulstræk, hvilket man har stor glæde af i smattet føre - men da bilen ikke har ESP, elektronisk stabilitets program, skal man lige, er man ikke sikret mod udskridninger. Vinterdækkene fra Pirelli hjalp til et bedre vejgreb - og har man is i maven, kan man ofte accelerere sig ud af kniben, som man ser det i rallybiler.

Erfaring fra rally

Netop i rally har Subaru hentet mange mesterskaber - og denne know how kommer dagligdagens brugere til hjælp. Samtidig har Subaru er fornemt renomé, når det gælder robusthed og styrke - og den fortjener i realiteten et større publikum end i dag.

Forester Turbo er også ganske fast affjedret - mange vil nok mene for fast. Men det er jo en bil med sporty præstationer, og så skal affjedringen være afstemt derefter.

Apteringen omfatter sportssæder med læderbetræk, varme og armlæn - samt læderrat - det understreger det sporty islæt, men både indstigning og siddestilling er ret lav for denne biltype. Specielt er også, at bilen både har klimaanlæg og ganske stort el-soltag i glas, som kan åbnes.

Lille vendediameter

Et plus - især som varebil - er den lille vendediameter, som er uniq for en firehjulstrækker. Nu behøver man dog ikke at vende bilen så ofte - ihvertfald ikke fordi man kører forkert. Standard er navigationsanlæg, hvor en damestemme guider én til målet. Nævnes skal også speed-pilot''en, der holder farten på motorvejene.

Som varebil må man tage til takke med et relativt lille bagagerum. Firehjulstrækker optager noget ekstra plads, så varerumshøjden er kun 82 cm. Til gengæld er der ingen kant mellem kofanger og varerum.

Som ekstra fif er der aflåseligt rum under varerumsgulvet (som det også er set i Nissan X-Trail).

Med læs er man godt hjulpet af firehjulstrækket - det gælder også, hvis man kører med trailer. Firehjulstræket betyder dog, at man må leve med en ret høj læssehøjde på 650 mm.

Udstyrsmæssigt skal vi også nævne lygtevaskere og tågelys (for og bag) - ligesom midterboks med 12-volts udtag. Dertil kommer to brilleholdere over bagspejlet samt kopholder. Centrallås, el-spejle og en-ruder er standard - ligesom ragrælingen

-

Faktabox:

Subaru Forester Turbo Van::

Motor: 4 cyl. boxer med turbolader.

Kubik: 2.457 ccm.

Ydelse: 210 HK v- 5.600 omdr.

Moment: 320 Nm. v. 3.600 omdr.

Topfart: 226 km/t.

Acc. 0-100 km/t: 6,3 sek.

Brændstofforbrug/gennemsnit: 9,1 km/l.

Styretøj: Tandstang/servo.

Vendediameter mellem mure: 10,6 m.

Bremser Skivebremser (ventilerede foran).

Dæk: Pirelli 210 Snowsport Winter 215/60 R 16 på alufælge.

Varerumsmål (egne mål): 1.570 x 1.290 x 810 mm.

Bredde/hjulkasser: 960 mm.

Bagklap: 820 x 1.170 mm.

Læssehøjde: 650 mm.

Garanti: 3 års fabriksgaranti. 12 år mod rust.

Pris: 239.50 kr. plus moms (46.167 kr.)

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen