Berlingske Business

Trafikken over Øresundsbron er ved at gå i stå

Øresundsbroen.
Testkørsel af Øresundsbroen. På Peberholm har man dels denne fine udsigt med den otte km lange bro, dels et vue inde over det flade Saltholm på venstre hånd. Man kommer tæt på en ellers ukendt natur. På hele den 16 km lange strækning er det trafiksignaler, som kan styre trafikken. Foto:

Øresundsbro Konsortiet nedsætter sin langsigtede trafikprognose for år 2030 på grund af mindre tog- og biltrafik over broen

Der kører færre biler over Øresundsbron.

Det får nu Øresundsbro Konsortiet til at nedskrive sin langsigtede trafikprognose for år 2030 fra 35.000 køretøjer til 27.800 køretøjer hver dag. Ligeledes falder antallet af togpassagerer fra 49.000 til 46.000 frem mod 2030.

TIL BT

»I tidligere prognoser har vi regnet med, at den store udvikling skulle ske i pendlertrafikken, der var på sit højeste i årene 2005 til 2008. Men finanskrisen medførte, at pendlertrafikken gik ned. Det påvirkede trafikudviklingen helt frem til 2013,« siger Karsten Längerich, der er chef for privatmarkedet ved Øresundsbron og ansvarlig for prognosen.

Sidst Øresunds Konsortiet lavede en langsigtet trafikprognose var i 2011, men nu må konsortiet nedjustere.

BM

På trods af udviklingen går det fremad med erhvervstrafikken, der i 2016 er stedet med 7,4 procent.

»Vi formoder, at det er en konsekvens af ID-kontrollen,« siger Marie Romare, chef for erhvervsmarkedet ved Øresundsbron.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen