Berlingske Business

Trafikdræbt kvindes familie i Arizona indgår forlig med Uber

AUTOS-SELFDRIVING/UBER
Politiet i Arizona har frigivet en video, der viser Elaine Herzberg, lige før bilen rammer hende. Foto:

Kørselstjenesten Uber har indgået et forlig med familien til den 49-årige kvinde, der for knap to uger siden blev dræbt af en selvkørende Uber-bil i Tempe, Arizona.

Kvinden var i færd med at krydse en mørk vej, da bilen kørte ind i hende. Hun døde senere af sine kvæstelser.

Advokatfirmaet Bellah Perez i Glendale, Arizona, oplyser ifølge nyhedsbureauet Reuters i påsken, at aftalen er indgået mellem Uber og datteren og ægtefællen til den 49-årige Elaine Herzberg.

Det er ikke oplyst, hvor stort et beløb der er tale om.

03BUSSide6-rsrapport-114914.jpg

Politiet i Arizona har frigivet en video, der viser Elaine Herzberg, lige før bilen rammer hende.

Bilen var selvkørende, men havde en person siddende bag rattet som backup.

Backup-chaufføren kigger dog ifølge politiet ned, da bilen rammer den 49-årige kvinde og virker chokeret over påkørslen.

Eksperter, der har set videoen, har tidligere sagt til nyhedsbureauet AP, at bilens sensorer burde have registreret kvinden og stoppet bilen i tide.

Trump og Jinping

Uber valgte efter ulykken at stoppe alle test af selvkørende biler i både Arizona, Pittsburgh, San Francisco og Toronto.

På baggrund af interviews med tidligere ansatte i Uber skrev Reuters onsdag, at Uber i 2016 besluttede at udskifte de selvkørende Ford Fusion-biler med de nuværende Volvo XC90-testbiler. Samtidig blev antallet af sikkerhedssensorer skåret ned fra syv til en.

Sikkerhedssensorerne er designet til at opfange objekter hele vejen rundt om bilen. Men jo færre sensorer en bil har, jo flere blinde vinkler opstår der.

Med udskiftningen fra Ford til Volvo gik de selvkørende biler desuden fra at have syv radarer og 20 kameraer til ti radarer og syv kameraer på hver bil.

US-TECHNOLOGY-STOCKS-DRAG-MARKET-DOWN-SHARPLY

Det er endnu ikke opklaret, hvad der var årsag til dødsulykken 18. marts.

Det er derfor heller ikke muligt at vurdere, hvorvidt bilens sikkerhedssensor - eller mangel på samme - har spillet en rolle i ulykken, skriver Reuters.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen