Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Trafikanter til kamp mod unoder i trafikken

Det er ikke nok med løftede pegefingre i form af endeløse kampagner mod fart, alkohol og selebrug. Der er brug for,

at trafikanterne så at sige selv hanker op i egen barm.



Det er baggrunden for den trafikkulturuge, der gennemføres

i uge 21 næste år.



Bag Trafikbånd 2003 ligger et ønske om at gøre noget ved den aggressive trafikkultur,

som hersker på de danske veje. Initiativets enkle idé er, at så mange trafikanter som muligt i uge 21 år

bærer et synligt bånd på bil-antennen eller på cyklens bagagebærer.



Bag det gode initiativ står

bestyrelsesformand i foreningen for Trafikbånd 2003, Karsten Juul-Olsen, der til daglig er konsulent i IT brachen.



Trafikbåndet

er den enkelte trafikants måde at vise de andre i trafikken, at man vil køre ordentligt og hensynsfuldt - og samtidig

opfordre medtrafikanterne til at gøre det samme. Ideen er, at man herved skaber nogle mønsterbrydere, der kan trække

normen for trafikal adfærd i den rigtige retning.



For en 20''er kan den enkelte trafikant købe et trafikbånd,

der bæres synligt på bilen i uge 21/2003.



Det er målet, at trafikbåndene skal distribueres bredt over

hele Danmark, bl.a. via dagligvareforretninger, benzinselskaber, banker, mv.



- Responsen fra de potentielle sponsorer har været

meget positiv. Flere overvejer foruden at distribuere Trafikbånd også at yde et tilskud for hvert solgt bånd, oplyser

Karsten Juul-Olsen, der håber, at salget kommer op på flere hundrede tusinder.



Overskuddet fra salg af trafikbåndene

vil gå til en fond, hvis formål bliver at støtte initiativer, der nedbringer antallet af dræbte og kvæstede

i trafikken.



Ideen til Trafikbånd fik Karsten Juul-Olsen en nat, han ikke kunne sove. Inspirationen til udformningen af

selve Trafikbåndet kommer fra den internationale tradition med at binde et lille stykke tyl på bilens antenne ved bryllupper.

Det er endnu ikke afgjort, hvad farve båndet skal trykkes i.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen