Berlingske Business

Toyota overhaler GM

Toyota overhaler GM - 1
Foto:

Japanske Toyota overhaler nu den amerikanske bilgigant General Motors (GM), viser tal for salget i 2008, der blev offentliggjort onsdag.

Toyota solgte 8,97 millioner køretøjer verden over i fjor. Det skal sammenlignes med GM's 8,35 millioner biler.

Med Toyotas førsteplads slutter en amerikansk æra, som har varet i 77 år, og hvor GM har ligget i spidsen globalt.

Byttet i den internationale top kommer, selv om GM har oplevet fremgang på flere regionale markeder og til trods for, at også Toyota er ramt af den internationale finanskrise. Toyotakoncernens salg faldt med fire procent i 2008 sammenlignet med 2007, men GM havde en nedgang på 11 procent i samme periode.

- Udfordringerne fra de globale finansmarkeder, herunder en stramning af kredit, faldet i prisen på råvarepriser og økonomisk uvished fortsætter med negativt at påvirke den samlede efterspørgsel efter nye køretøjer, siger Jonathan Browning, GM's vicepræsident for globalt salg.

GM og Toyota lå side om side efter salget i 2007. GM bevarede dog overtaget med et salg, som overgik Toyota med sølle 3500 køretøjer.

Både GM og Toyota er mærket af den aktuelle krise. GM er tæt på at løbe tør for kontanter og ser frem til anden del af et føderalt lån i næste måned. Toyota har bebudet nedskæring af produktion, job og investeringer. /ritzau/AFP

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen