Berlingske Business

Toyota og Nissan tilbagekalder 6,5 mio. biler

JAPAN-EARNINGS-COMPANY-AUTOMOBILE-TOYOTA
Overskrift
Toyotas adm. direktør Akio Toyoda kan notere sig rekordregnskab trods tilbagekaldelse af millioner af biler. Foto:
 

De japanske bilproducenter har problemer med airbags, der kan eksplodere. Det koster bilproducenterne store trecifrede millionbeløb.

Så er den gal igen for Toyota og Nissan, der må tilbagekalde 6,5 mio. biler på verdensplan på grund af problemer med airbags, der risikerer at eksplodere.

Der er tale om 35 forskellige bilmodeller med airbags fra den japanske producent Takata. I Europa drejer det sig om 1,26 mio. Toyotaer og 500.000 Nissan-biler.

Problemet er, at bilernes airbags kan eksplodere og sende plastik- og metalsplinter i hovedet på personerne i bilen. Det har indtil videre kostet seks personer livet. Siden 2008 er mere end 25 mio. biler blevet kaldt på værksted for at få udskiftet airbags.

Toyota har været hårdt ramt af tilbagekaldelser de seneste år. I foråret 2014 måtte bilproducenten tilbagekalde 6,4 mio. biler på grund af fejl, hvilket blev estimeret at koste Toyota mellem 354 og 496 mio. kroner. Senere på året måtte yderligere 1,75 mio. biler kaldes tilbage på grund af forskellige fejl.

Mellem 2009 og 2011 måtte Toyota tilbagekalde ni mio. biler på grund af blandt andet fejl med gulvmåtter, der fik speederpedalen til at sidde fast.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen