Berlingske Business

Torsdag foreslår Norges regering opsigtsvækkende afgift på elbiler: »De slider på vejene«

INFINEON TECHNOL-RESULTS/
Arkivfoto: Tesla'en kan i Norge blive ramt af en særskilt afgift med op til 70.000 kroner på de tungeste biler. Foto:

Verdens leder inden for elbiler, Norge, vil nu indføre afgift på køb af de tungeste elbiler. Regeringen kritiseres for at tænke i profit frem for miljø.

Elbil-slaraffenlandet Norge foreslår nu en særskilt afgift på elbiler.

Afgiften skal baseres på vægt, og Teslaen er den eneste elbil på det norske marked, der er tung nok til at blive ramt af de nye planer. Det skriver flere norske medier.

US-POLITICS-SPACE

Tunge elbiler slider på vejene, lyder argumentet fra den norske regering, men forslaget møder hård kritik fra flere norske bil- og miljøorganisationer.

»Det svækker Norge som leder,« siger leder for miljøorganisationen Bellona til e24.no.

Den nye afgift kan betyde en prisforhøjelse på 70.000 norske kroner (ca. 55.000 danske kroner) på de tungeste elbiler som en Model X, mens de lettere elbiler som Model S vil blive 7.000 kroner dyrere, skriver tv2.no. Den norske regering vil foreslå afgiften som en del af sit forslag for statsbudgettet for 2018, skriver norske medier.

BMW i3

Norge har ellers placeret sig stærkt som verdens suveræne leder inden for elbiler. 34,7 procent af nye biler solgt i 2017 indtil juli er elbiler, mod 9,0 procent for Island på andenpladsen. Danmark er endnu længere væk. Her er sølle 0,1 procent af de ny biler i 2017 indtil juli elbiler.

Det er den førerposition, som Norge nu gambler med, mener foreningerne i Norge.

Som det første land i Norden får Danmark nu et landsdækkende

»Regeringen gambler med elbilmarkedet og handler i strid med Stortingets signaler. Nu må regeringens afgiftsbombe stoppes i budgetforhandlingerne,« siger generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til e24.no.

Antallet af elbiler og ladbare hybridbiler er steget voldsomt under den nuværende regering. Salget har været så stort, at flåden af disse biler er seksdoblet på bare fire år. Men den negative konsekvens har været, at statens indtæger er blevet væsentligt reduceret, fordi der i Norge er væsentlige afgiftsfordele på disse biler.

Med det nye forslag sender regeringen et skidt signal, mener kommunikationschef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund.

578236501.jpg

»Det sender et signal om, at penge i kassen er vigtigere end flest mulige elbiler på vejene,« siger hun til e24.no.

I Danmark er antallet af solgte elbiler er i 2017 styrtdykket fra 4.329 i 2015, 1.312 sidste år til under 400 biler indtil videre i år. Og med de nye og lavere satser på andre biler er der ikke udsigt til, at billedet ændrer sig, vurderer bilanalytikerne. Den nye politiske aftale om lavere bilafgifter indeholder ikke nogle afgiftssænkninger til elbiler. Statens afhængighed af afgifter parkerer elbilrevolution, skrev Berlingske Business i sidste uge. Det ville ellers kunne redde omkring 50 personer årligt fra at dø af luftforurening i hovedstaden alene.

Det er endnu ikke klart fra de norske medier, om der vil kunne findes flertal i det norske Storting til den nye afgift på elbiler.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen