Berlingske Business

Torms topchef: Ikke umiddelbart brug for mere kapital nu

tt
Torms adm. direktør Jacob Meldgaard. Foto:

Rederiet Torm har gennem en såkaldt accelereret bookbuilding gennemført en kapitaludvidelse, der sikrer selskabet et provenu på 100 mio. dollar.

De er kommet i land efter et salg af 11,9 mio. nye aktier, som er blevet afhændet til forskellige internationale investorer med en rabat på 4,9 pct. fra lukkekursen mandag.

Og de nye penge i kassen hos Torm sikrer rederiet det nødvendige råderum til at gennemføre alle de planer, der umiddelbart ligger på topchef Jacob Meldgaards bord.

Derfor er der samtidig heller ikke umiddelbart udsigt til, at Torm igen skal i markedet med hatten i hånden inden for de kommende år.

»Til det, vi har planlagt nu og her, er det her, hvad vi har brug for, siger Jacob Meldgaard på en telekonference tirsdag, hvor kapitaludvidelsen er blevet meldt endeligt gennemført.«

Det kan dog ikke afvises, at der i fremtiden kommer til at ske ting, der vil kræve flere penge.

»Hvad der kommer til at ske senere, ved jeg ikke. Der kan selvfølgelig komme yderligere ting, hvor vi skal have mere kapital til vækst,« siger Jacob Meldgaard.

I første omgang er det planen, at de nye penge skal bruges til en udvidelse af flåden gennem køb af nye skibe samt andre selskabsformål, som ifølge Torm-topchefen blandt andet kan dække over tilkøb af skibe, der allerede er i drift.

Rederiet Torm.

VIGTIGT AT VISE OS VÆRDIGE TIL TILLIDEN

Han peger samtidig også på, at det naturligvis er afgørende for Torm, at rederiet kan give de nye investorer - og også hovedaktionæren Oaktree Capital Management, der har købt omtrent 69 pct. af de nye aktier - en belønning for tilliden gennem en stigende aktiekurs.

Men det kræver også gode markedsforhold, hvis det skal lykkes.

»Vi skal selvfølgelig gøre vores til, at vores operationelle præstation og kapitalstruktur er i orden. Vi skal demonstrere over for de nye investorer, at vi er tilliden værdige,« siger Jacob Meldgaard.

»Men vi skal også have et marked til det. Uanset hvordan markedet er, har jeg selvfølgelig en forventning om, at vi skal gøre det godt, men det kræver også et godt marked, hvis vi skal skabe fremdrift i aktien,« fortsætter han.

torm

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen