Berlingske Business

Torm opjusterer: Overskud er 1,7 mia. kr. bedre end sidste år

torm
Rederiet Torm kommer med overskud for andet kvartal i træk og hæver nu forventningerne til årets resultat. Foto:

Det traditionsrige rederi løfter indtjeningen markant og opjusterer nu forventningerne til årets resultat.

Efter års krise begynder det at lysne for rederiet Torm, der nu opjusterer forventningerne til årets resultat efter et halvårsregnskab, der er 1,7 milliarder kroner bedre end sidste år.

Resultatet for første halvår lyder på et overskud på 8 mio. dollar, mod et underskud på 245,4 mio. dollar sidste år. Det er en forbedring på 253,8 mio. dollar eller godt 1,7 milliarder kroner.

Rederiet har netop gennemført en omfattende omstrukturering, og hæver nu forventningerne til det primære driftsresultat til 190-230 mio. dollar og et overskud  før skat på 115-155 mio. dollar. Tidligere lød forventningen på et driftsresultat (EBITDA) på 170-210 mio. dollar og et overskud før skat på 100-140 mio. dollar.

roem

»Torm nød godt af et fortsat stærkt marked for produkttanksegmentet i 1. halvår 2015 og opnåede et EBITDA (primært driftsresultat før afskrivninger, red.) på 100 mio. dollar,« skriver adm. direktør Jacob Meldgaard i en kommentar til regnskabet.

Høj aktivitet på verdens rafinaderier betyder større efterspørgsel på transport af olieprodukter, hvilket gør at Torm har fået spotrater, der ligger 73 procent over samme kvartal sidste år.

Tom er netop kommet igennem en omfattende redningsplan og omstrukturering, hvor kreditorerne blandt andet har konverteret gæld til aktier. Det betyder, at de gamle investorer nu kun sidder på 0,8 pct. af rederiet, mens Oaktree Capital fremover sidder på 62 pct. af aktierner samt retten til at vælge alle undtagen et bestyrelsesmedlem.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen