Berlingske Business

Topkarakter til ny lufthavnsterminal

Vestholdet er på plads. Det består af marketingchef Birthe Asmussen fra Vejle Rejser, der med 55 medarbejdere fordelt

på flere kontorer mest sælger erhvervsrejser, og bureauchef Jens Normann Andersen fra landets næststørste

erhvervsrejsearrangør, Carl-son Wagonlit Travels kontor i Esbjerg.


Der er ikke noget østhold. I respekt for værten,

lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen, der ikke giver et hammerslag for, at SAS i januar indledte et erobringstogt for

at hente jyske udenrigskunder til København, nøjes vi med det ene stærke hold.


Det er heller ikke forladte

sydsjællandske husmandssteder eller villaer i jyske provinsbyers velfærdsbælter, der skal bedømmes som i

det kendte tv-program. Her er det Billund Lufthavns nye passagerterminal til over 500 mio. kroner, de to erfarne erhvervsrejsearrangører

på en skala fra 1 til 5 skal vurdere.


Og lade det være sagt med det samme, at ErhvervsBladets dommere er begejstrede

for resultatet, selv om de på forhånd blev bedt om at møde med kritiske passagerøjne. Der er en verden til

forskel på det fire etager høje byggeri med det vingeformede tag og det lyse, skandinaviske præg af glas, stål

og træ i forhold til den veltjente forgænger, som komikeren Jacob Haugaard for nylig elskværdigt kaldte kostald.









Plads

og ro

Der er muget grundigt ud i gamle skrækscenarier, hvor ældre ægtepar har stået forgæves i kø

til ruteflyet til London, uagtet at de skulle på chartertur til Gran Canaria. Charter- og rutepassagerer bliver effektivt ledt

hver sin vej, når de indleder rejsen, og skulle der være tvivl, står supervisorer parat til at hjælpe ved

indgangen.


Med lufthavnschefen ord har formålet med nybyggeriet været at få plads, plads og atter plads. I

tilgift får passagererne den afslappede atmosfære, der er vigtig for både spændte charterrejsende og dem,

der ikke rejser for sjov.


Fra underetagen med det store gulv af skakternet granit fra Sydafrika og Sardinien går det med

trappe, rulletrappe eller elevator til næste etage, hvor det massive egetræsgulv lægger den skandinaviske stil,

og hvor Ib Monrad Hansens maleri ved siden af den store afgangstavle tiltrækker sig opmærksomhed.


- Farvevalget er

afdæmpet, og det hele er meget lyst i modsætning til mange andre lufthavne. I Bruxelles er det forfærdeligt, bemærker

Jens Normann Andersen.


- Det hele virker afslappende. Jeg kan godt lide kombinationen af træværk, stål og flotte

møbler.


- Jeg er træt af plasticmøbler i lufthavne, siger Birthe Asmussen.


De to rejsearrangører

har lagt de dominerende lysskilte med firmalogoer i stærke farver på kontorerne nedenunder bag sig. De pynter ikke på

den smukke helhed.



Kvalitet betaler sig

Terminalens møblement har været en god ordre for Fredericia Furniture, der

har leveret både den særlige Billund-bænk med de skålformede stole i afgangsområdet til Børge

Mogensen-møblerne i den smagfulde King Amlet Lounge.


- Det koster ikke meget ekstra at lave kvalitet, fordi det er tidløst

og holdbart. Det er vigtigt for os, at passagererne har en god oplevelse i hele lufthavnen, siger Jørgen Krab Jørgensen.


Han

har i et træt tonefald måttet besvare mange spørgsmål om holdbarheden i den investering, der blev besluttet,

mens lufthavnens passagertal bare fortsatte op mod de højere luftlag og to mio. passagerer. Siden knækkede kurven på

grund af international afmatning, terrorangreb i USA og hjemlige trusler fra SAS og Storebæltsforbindelsen. I disse dage tillader

Jørgen Krab Jørgensen sig at glæde sig som et lille barn, til de første passager tager terminalen i brug

i morgen.


- Jeg er meget stolt og glad. Vi har holdt økonomien og tidsplanen ved byggeriet, selv om jeg har hørt,

at det gør den slags aldrig. Det er ikke mindst vigtigt med den nedgang, vi har været igennem. Jeg synes, det ser rigtig

godt ud. Men jeg er samtidig ydmyg og spændt på, hvordan det hele virker, når der kommer passagerer, siger Jørgen

Krab Jørgensen.


I morgen falder dommen, når det første fly ruller fra den nye terminal kl. 6.30 med kurs

mod Gran Canaria.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen