Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Topchef bøjer sig: Nu må man gå på arbejde i cowboybukser

smedegaard
Der er mange af os, som går med slips på kontoret, og i flere år syntes jeg ikke, at det var super, at man gik i cowboybukser, men jeg er begyndt at forstå, at sådan hænger verden ikke samme mere,« siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS.

Nye yngre ansatte skal være med til at trække DFDS ind i fremtiden. Derfor har topchefen valgt at gå på kompromis med kravene til påklædningen.

Det er nye tider i DFDS. Et helt nyt team er hyret ind for at hjælpe det danske rederi med, hvordan rederier skal håndtere de udfordringer, som de digitale forandringer skaber.

»Vi har hyret og hyrer fortsat folk med en helt anden baggrund. De har gennem det seneste års tid været i vores organisation og været med til at provokere os,« siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS, der i offentligheden er mest kendt for de store passager­både mellem København og Oslo.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk

Mange af de nye ansatte kommer fra andre brancher, der ikke har noget med shipping at gøre. De adskiller sig fra de traditionelt shippinguddannede medarbejder på flere måder.

»Vi har fået mange ind, som går i shorts og sandaler og er meget anderledes end resten af os. Der er mange af os, som går med slips på kontoret, og i flere år syntes jeg ikke, at det var super, at man gik i cowboybukser, men jeg er begyndt at forstå, at sådan hænger verden ikke samme mere,« siger Niels Smedegaard.

Adskillt fra resten

DFDS-chefen siger, at det er meget vigtigt, at de nye ansatte ikke bliver en del af det bestående, og derfor arbejder de nogle gange adskilt fra resten af organisationen.

»Vi er nødt til at holde dem en lille smule for sig selv for ikke at kvæle idérigdom og initiativer og for ikke at trække normale processer ned over hovedet på dem,« siger DFDS-chefen.

17BUSKodak-133103.jpg

Han har selv lært, at man kan arbejde på andre måder, end han er vant til. F.eks. kan fremtidens medarbejdere godt være effektive, selv om de ligger på ryggen med en Macbook.

»Jeg har hundrede gange sagt til mine teenagebørn derhjemme, at de skal sætte sig ved skrivebordet og sidde ordentligt, når de laver lektier. Nu kan jeg se, at det er mig, som er galt afmarcheret, for det er åbenbart sådan, de unge arbejder i dag, « siger Smedegaard.

SPAIN-UBER/

Han understreger dog, at det er vigtigt med en kombinationen af de to verdener.

»Kan vi kombinere os gamle med det kendskab, som vi har til forretning, med de nye ting, der kommer, så kan vi se det her som en mulighed,« siger Niels Smedegaard.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen